OPPIMISKOKONAISUUS

ARKKITEHTUURI:PIENOISMALLI

SUPERTAITURI

Kuvaus kokonaisuudesta

Arkkitehtuuri: luonnon muotojen soveltaminen osaksi arkkitehtuuria.
Pienoismallin teko hyödyntäen kartonkia ja vinyylileikkuria.
Oppilaat suunnittelivat ensin erilaisia kolmiulotteisia malleja piirtämällä ja kokeilemalla muotoja pahvista. Vähintään yhdessä vaipassa (katossa/ seinässä) tuli olla reikäkuvio, joka oli toteutettu vinyylileikkurilla. Suunnittelun avuksi tutustuttiin arkkitetuurin historiaan ja kerrattiin geometriasta erilaisia tilallisia kappaleita.
Toteutettiin 9.valinnaisen kuvataiteessa ja kuvia työskentelystä löytyy:
https://bit.ly/2V3Mi2K

Luokka-asteet

9.

Oppiainesisällöt

Kuvataide: Rakentelu, luonnon muotojen soveltaminen arkkitehtuurin muotokielessä, teknologian (vinyylileikkuri) hyödyntäminen osana rakentelua
Historia: Kulttuurihistoria, arkkitehtuuri
Matematiikka: Geometria, säännölliset ja epäsäännölliset vaipat
Biologia: kasvit, rakenne, vesi
Käsityö: Rakentelu, led-valo

Taitotavoitteet

Tavoitteena oli oppia arkkitehtuurin historiaa, kolmiulotteisten kappalaiden suunnittelua, teknologian (vinyylileikkuri) hyödyntämistä rakentelussa, yhdessä tekemistä, ongelmanratkaisua ja oppimaan oppimista.

Arviointi

Arviointia sekä yksin (esim. Qridi) että yhdessä keskustellen. Arvioitiin sekä eri työvaiheiden hallintaa, että lopputulosta luonnonmuotoja ilmentävänä kappaleena.

Työtavat

Rakentelu yksin ja yhdessä. Digitaalinen suunnittelu, toistuvan kuvion luominen ja toteuttainen kartonkiin.

Materiaalit ja laitteet

Valkoista askartelukartonkia (suuria arkkeja). Viivaimia, sakset, mattoveitsiä ja liimaa
Silhouette Studio -sovellus reikäkuvion luomiseen ja vinyylileikkuri (Cameo).
Led -valoja: valonauhaa tai yksittäisiä paristovalaisimia.

Onnistumiset

Oppilaat olivat yllättyneitä siitä, että he saivat muodot valmiiksi. Paljon ideoita karisi matkan varrella pois, koska tehtävä koettiin haasteelliseksi. Vinyylileikkurin käyttö onnistui ja innostuimme tekemään vielä pahvilyhtyjä.

Mitä muuttaisimme?

Perusrakenteita voisi olla mallinnettuna valmiiksi enemmän, oppilailla oli nyt todella vaikeaa hahmottaa hienoja piirroksiaan eri vaippoina pienoismalliin.

SELAA MUITA OPPIMISKOKONAISUUKSIA