STEAM lähtee pedagogiikasta

STEAM-projektien toteutukseen samoin kuin STEAM-tilojen suunnitteluun ja rakentamiseen vaikuttaa vahvasti se, miten oppiminen määritellään ja millaista oppimista halutaan edistää. Koulutuksessa keskityttiin STEAM-oppimisen pedagogiikkaan, keskittyen erityisesti yhteisölliseen oppimiseen ja oppimisen säätelyyn. Osallistujat pääsivät suunnittelemaan ja toteuttamaan…

Lue lisää
Robomestarit; moniulotteisesti uskomattoman hieno kokemus

Robomestarit; moniulotteisesti uskomattoman hieno kokemus

Viime kevääksi YLE oli suunnitellut Galaxissa ja Areenassa nähtäväksi erinomaiselle Robomestarit-formaatille jatkoa. Koronan vuoksi pystyimme kuitenkin kuvaamaan ainoastaan esittelyjakson, mutta onneksi nyt syksyllä saimme vietyä tämän ikimuistoisen kokonaisuuden maaliin. On mahtavaa päästä mukaan tällaisen projektiin,…

Lue lisää

Kalevassa juttua STEAMista

Torstain 8.10. Kalevassa on juttua STEAMista. Linkki Kalevan juttuun: STEAM-lehtijuttu Lukeaksesi jutun sinun tulee kirjautua Kalevan sivuille. Alla kuva artikkelista: Kaleva to 8.10.2020

Lue lisää
Escaperooms.fi Oulu ja Rajakylän teknoluokat aloittivat yhteistyöprojektin

Escaperooms.fi Oulu ja Rajakylän teknoluokat aloittivat yhteistyöprojektin

Perjantaina 28.8.2020 teknoluokkien oppilaat kuuntelivat keskittyneinä ja osin jännittyneinäkin, kun yrittäjä Pekka Selin ja Aino Rehu Escaperooms.fi Oulusta antoivat heille ainulaatuisen tehtävän: suunnitella ihkaoikea pakohuonepeli Oulun keskustan tiloihin. Kehykset ovat väljät, sillä oppilaat saavat päättää niin pelin teeman, juonen kuin ratkottavat tehtävät. Toisaalta tukea ja…

Lue lisää

Tutkittua tietoa oppimisesta Rajakylän teknoprojekteissa

Vertaisarvioidussa ’Technology, Pedagogy, and Education’ -lehdessä on julkaistu artikkeli (Vuopala, & al., 2020) monialaisten maker-projektien oppimistuloksista. Aineisto on kerätty Rajakylän koulun teknoluokalta (5 lk), ja se koostuu oppilaiden täyttämistä kyselyistä (N=18), oppilasryhmien laatimista lopputuotoksista (n=5)…

Lue lisää
Yrittäjähenkinen vinyylileikkurikoulutus Rajakylän koululla

Yrittäjähenkinen vinyylileikkurikoulutus Rajakylän koululla

Rajakylän koululla pidettiin vinyylileikkuripaja, jossa osallistujien täytyi suunnitella toisen toiveiden mukainen t-paidan painatus tai tietokoneeseen liimattava tarra. Asiakas pystyi antamaan palautetta kesken prosessin edistyvästä tuotoksesta, kunnes hän lopulta oli tilattuun tuotteeseen tyytyväinen. Vinyylileikkuri on kyllä…

Lue lisää
Rajakylä ja Pateniemi steam-yhteistyössä

Rajakylä ja Pateniemi steam-yhteistyössä

STEAM- MITÄ, MITEN JA MIKSI? Rakas pohjoinen naapurikoulumme Pateniemi on ottamassa vakaita askelia kohti STEAM-tulevaisuutta. Pateniemen koulu on koulumme mentor-koulu SteamInOulu-verkostossa. Lisäksi he ovat mukana Innokas-verkoston Innovatiivinen koulu -hankkeessa. On ollut mielenkiintoista olla seuraamassa pedagogisesti varsin…

Lue lisää

Hintta Design -verkkokauppa nyt auki!

Suomalainen alakoulu verkkokaupan pyörittäjänä? Luit oikein! Pari vuotta sitten Hintan koulussa innostuttiin toden teolla muotoilukasvatuksesta. Alkusysäyksen toi koululle hankittu laserleikkuri. Uuden laitteen innostamana kaksi luokkaa toteutti korusuunnittelu- ja valmistusprojektin. Samalla syntyi Hintan koulun oma tuotemerkki…

Lue lisää
STEAM isolla A:lla

STEAM isolla A:lla

Taiteen merkitys STEAM-projekteissa on usein oppiaineiden sidosliiman asemassa. Taide kokoaa oppiaineet yhteen muotoilun ja tuotesuunnittelun puitteissa. Kuvataiteella on tässä tärkeä rooli, mutta se voi olla vielä suurempi. STEAM-projekteissa voi opiskella kuvataiteen sisältöjä ja lisätä taidekasvatuksen…

Lue lisää
Vuosi liikkeelle täydellä höyryllä!

Vuosi liikkeelle täydellä höyryllä!

Vuosi 2020 on lähtenyt liikkeelle täydellä höyryllä. Olimme tammi-helmikuun vaihteessa STEAM-porukalla esittelemässä toimintaa OPI-päivillä. Alla olevassa kuvassa on murto-osa meidän ständillä olleista aktiiveista.  Kiinnostusta riitti mukavasti ja monta hyvää keskustelua saimme käydä. Kiitos kaikille mukana…

Lue lisää