STEAM-kasvatus käyttää luonnontieteitä, tekniikkaa, taidetta ja kädentaitoja lähestymistapoina oppilaiden itseohjautuvuuden, vuorovaikutustaitojen ja kriittisen ajattelun opettamiseen. Tavoitteena on kasvattaa sinnikkäitä, vastuuntuntoisia, yhteistyökykyisiä ja rohkeita ongelmanratkaisijoita. Oulussa kehitteillä olevan peruskoulun STEAM-opinpolun neljä osa-aluetta ovat askartelu ja rakentelu, tutkiminen ja innovointi, koodaus ja ohjelmointi sekä digitaalinen valmistaminen. Näistä teemoista ja niihin liittyvästä pedagogiikasta järjestettiin “Digitaalinen valmistaminen kouluissa” -koulutus kahdelletoista peruskoulun opettajalle Oulun yliopiston FabLabissä lukuvuonna 2018-2019. Kouluttajat
STEAM in Oulu blogi
Yleinen
Tarinoiden avulla teknologiasta ja tekoälystä – Linda Liukkaan sanoman peilaamista opetussuunnitelmaan
Linda Liukas kuvaa ihmisten jäsentelevän maailmaa tarinoiden avulla ja sen vuoksi juuri tarinat ovat hänen välineensä teknologian kansantajuistamiseen. Oulun yliopistolla toukokuun lopussa järjestetyn FabLearnEU-seminaarin pääpuhujana toiminut lastenkirjailija puhuu tieto- ja viestintäteknologiasta kielellä, jota ymmärtää jokainen. Sen vuoksi hänen luomaansa kuvastoa ja näkemystä tulisi hyödyntää opetussuunnitelmaan kirjattujen TVT-taitojen avaamisessa peruskoulun opettajille ja sitä kautta oppilaille. Liukas on erikoistunut kertomaan ohjelmoinnillisesta ajattelusta,
FabLearnDK: Tanska vs. Oulu -pohdintaa eroista ja yhteneväisyyksistä digitaalisen valmistamisen opettamisessa
Alkuoletuksenani oli, että Tanskassa ollaan huikeasti edellä kaikessa digitaaliseen valmistamiseen liittyvässä – aina osaamisesta ja pedagogiikasta tiloihin ja hallinnollisiin rakenteisiin. FabLearnDK-seminaarissa Vejlessä 25.4.2019 opin, että yhtäläisyyksiä löytyy kuitenkin paljon enemmän kuin eroja. Joissain asioissa koen, että kuljetaan jopa rinta rinnan samaan suuntaan. Tässä pohdintojani tanskalaisesta koordinointimallista, opettajien osaamisesta, tiloista, laitteista ja arjen haasteista. Kyllä, kolme Jyllannin kaupunkia Vejle, Koldinge ja
STEAMin esittelyä ITK:ssa
Oulussa on tehty paljon töitä STEAMin parissa ja tällä viikolla ITK:ssa tuon työn hedelmiä esiteltiin työpajassa ja esityssalissa. Keskiviikkona höyrykonetta käynnisteltiin kello 10 salissa 36. Työpajan tarkempi kuvaus löytyy linkin takaa. Aika meni kuin siivillä kun pajaan osallistujat pääsivät kokemaan STEAMin kädet savessa. Paljon hienoja töitä nähtiin. Todettiin myös se, että matkahan tässä on se tärkein juttu. Liikaa ei kannata
STEAM-kuulumisia Oulusta
Paljon on ehtinyt taas tapahtua. Opettajien työpajat jatkuivat tammikuussa ja viime viikolla oli taas hyvää keskustelua ja paljon hienoa työskentelyä Oulun Yliopiston Fab Labissa. Uusimmat kuulumiset löytyvät sosiaalisesta mediasta lähinnä Instagramin ja Twitterin puolelta merkinnällä #steaminoulu. Vuosi 2019 saatiin hienosti käyntiin Yli-Iin Learning Studion avajaisissa tammikuun puolessa välissä. Iltapäivän osuutena olivat STEAM-messut ja teema vilahteli päivän mittaan monessa paikassa. Paljon