Oppimis­kokonaisuus

”Tunnepurkaustulivuori”

aloittelija

Kuvaus kokonaisuudesta

Lapset rakentelivat hiekkalaatikoilla syksyllä tulivuoria, aikuiset keksivät sen pohjalta ajatuksen tunnetulivuoresta. 3–5-vuotiailla tunteet kuohuvat niin kiinnostuksesta kuin turhautumisestakin. Tunteiden säätelyä ja nimeämistä harjoitellaan yhdessä päivittäin.

Pohjustimme projektia tunnelaulujen, -videoiden ja -materiaalien avulla. Lisäksi tutustuimme erilaisten materiaalien pohjalta tulivuorten toimintaan. Kuvitettiin tunteita ja keskusteltiin yhdessä, kuvitettiin eri tilanteita, joissa tunteita voi esiintyä. Yhdistimme neljä eri tunnetta: ilo, suru, viha ja pelko värikoodeihin ja aloimme rakentaa tunnepurkaustulivuorta. Teimme myös kemiallisen ”tulivuoren purkaus” kokeen. Tulivuoren ja tunteiden pohjustamina sadutettiin lasten kanssa 2-3 hengen ryhmissä.

Luokka-asteet

0.-6.vuotiaat

Oppiainesisällöt

Varhaiskasvatuksen oppimisen alueet: Kielten rikas maailma, ilmaisun monet muodot, minä ja meidän yhteisömme sekä tutkin ja toimin ympäristössäni. Laaja-alainen osaaminen: ajattelu ja oppiminen, vuorovaikutus ja ilmaisu, osallistuminen ja vaikuttaminen sekä taide, tutkiminen ja tunnetaidot.

Taitotavoitteet

Tunteiden tunnistaminen ja nimeäminen

Millaisiin tilanteisiin tietyt tunteet liittyvät ja miltä tunne tuntuu

Toisen tunnetilan ymmärtäminen ja miten silloin toimitaan

Tiimityö

Arviointi

Projektin eri vaiheissa lasten mielenkiintoa ja innostusta havainnoitiin. Toimintaa suunniteltiin ja toteutettiin näiden pohjalta.

Työtavat

Kokonaisuudessaan toteutus pienryhmissä toimien. Tulivuoren rakentamisessa ikä- ja taitotaso huomioiden jaettiin tekemistä koko ryhmälle. Kemiallinen koe tulivuoren purkauksesta samalla keskustellen lasten kanssa havainnoista.

Materiaalit ja laitteet

Taideteos (tulivuori): sanomalehdet, pahvi, saha, liimaa, teippiä, pullovärejä

Kemiallinen koe: keittopullo, etikka, ruokasooda, tiskiaine, elintarvikevärejä, lusikka, korkea ja kapea mittalasi

Älynäyttö, tabletti

Onnistumiset

Lapset olivat tosi innostuneita, huoltajatkin ovat kyselleet projektista. Ajatus tulivuoresta osana projektia lähti siitä, kun lapset rakentelivat hiekkalaatikolla tulivuoria. Lasten ajatukset projektista pääsivät valloilleen sadutuksessa.

Mitä muuttaisimme?

Olisi jatkettu systemaattisemmin projektin etenemistä. Tarkoituksena oli vielä jatkaa videon tekemiseen sadutusten pohjalta. Lisäksi olisimme paremmin tuoneet esille lapsille eri projektin vaiheita sekä arvioineet niitä yhdessä lasten kanssa.