”Tunnepurkaustulivuori”
aloittelija
Kuvaus kokonaisuudesta
Lapset rakentelivat hiekkalaatikoilla syksyllä tulivuoria, aikuiset keksivät sen pohjalta ajatuksen tunnetulivuoresta. 3–5-vuotiailla tunteet kuohuvat niin kiinnostuksesta kuin turhautumisestakin. Tunteiden säätelyä ja nimeämistä harjoitellaan yhdessä päivittäin.
Pohjustimme projektia tunnelaulujen, -videoiden ja -materiaalien avulla. Lisäksi tutustuimme erilaisten materiaalien pohjalta tulivuorten toimintaan. Kuvitettiin tunteita ja keskusteltiin yhdessä, kuvitettiin eri tilanteita, joissa tunteita voi esiintyä. Yhdistimme neljä eri tunnetta: ilo, suru, viha ja pelko värikoodeihin ja aloimme rakentaa tunnepurkaustulivuorta. Teimme myös kemiallisen ”tulivuoren purkaus” kokeen. Tulivuoren ja tunteiden pohjustamina sadutettiin lasten kanssa 2-3 hengen ryhmissä.
0.-6.vuotiaat
Oppiainesisällöt
Varhaiskasvatuksen oppimisen alueet: Kielten rikas maailma, ilmaisun monet muodot, minä ja meidän yhteisömme sekä tutkin ja toimin ympäristössäni. Laaja-alainen osaaminen: ajattelu ja oppiminen, vuorovaikutus ja ilmaisu, osallistuminen ja vaikuttaminen sekä taide, tutkiminen ja tunnetaidot.
Taitotavoitteet
Tunteiden tunnistaminen ja nimeäminen
Millaisiin tilanteisiin tietyt tunteet liittyvät ja miltä tunne tuntuu
Toisen tunnetilan ymmärtäminen ja miten silloin toimitaan
Tiimityö
Arviointi
Projektin eri vaiheissa lasten mielenkiintoa ja innostusta havainnoitiin. Toimintaa suunniteltiin ja toteutettiin näiden pohjalta.
Työtavat
Kokonaisuudessaan toteutus pienryhmissä toimien. Tulivuoren rakentamisessa ikä- ja taitotaso huomioiden jaettiin tekemistä koko ryhmälle. Kemiallinen koe tulivuoren purkauksesta samalla keskustellen lasten kanssa havainnoista.
Materiaalit ja laitteet
Taideteos (tulivuori): sanomalehdet, pahvi, saha, liimaa, teippiä, pullovärejä
Kemiallinen koe: keittopullo, etikka, ruokasooda, tiskiaine, elintarvikevärejä, lusikka, korkea ja kapea mittalasi
Älynäyttö, tabletti
Onnistumiset
Lapset olivat tosi innostuneita, huoltajatkin ovat kyselleet projektista. Ajatus tulivuoresta osana projektia lähti siitä, kun lapset rakentelivat hiekkalaatikolla tulivuoria. Lasten ajatukset projektista pääsivät valloilleen sadutuksessa.
Mitä muuttaisimme?
Olisi jatkettu systemaattisemmin projektin etenemistä. Tarkoituksena oli vielä jatkaa videon tekemiseen sadutusten pohjalta. Lisäksi olisimme paremmin tuoneet esille lapsille eri projektin vaiheita sekä arvioineet niitä yhdessä lasten kanssa.