”keskiaikaista kaupunkia rakentamassa”
aloittelija
Kuvaus kokonaisuudesta
Tutustuimme oppikirjan ja muun materiaalin kautta keskiaikaiseen kaupunkiin ja tämän jälkeen aloimme rakentaa ryhmissä omia kaupunkeja muureineen, toreineen ja raatihuoneineen. Materiaaleina käytimme monenlaisia kierratyskartonkipakkauksia ja -rasioita. Keskiaikaiset hahmot (esim. torikauppiaat, pappi, lapset, sotilaat, ritarit, eläimet) kaupunkiin teimme savesta. Nämä maalattiin lopuksi. Lopuksi rakennukset ja muurit liimattiin maalatulle aaltopahville ja hahmot sekä muut asiat ( esim.torikauppiaan hedelmät, kärryt, ruukut, kaivo, eläimet) lisättiin sinne myös. Viimeisenä jokainen teki oman hahmon päivästä tarinan tietokoneella. Nämä tehtiin vielä qr-koodiksi.
Luokka-asteet
5.-6.luokka
Oppiainesisällöt
Historia, äidinkieli ja kuvataide.
Taitotavoitteet
Yhdistää konkreettisella tavalla historiallinen tietoteksti ja kädentaidot sekä äidinkieli (kirjoittaminen).
Arviointi
Jatkuva arviointi työn edetessä (tietotekstin soveltaminen omaan työskentelyyn ja tuotokseen, siisteys, luovuus, mutta myös ohjeiden seuraaminen, työn eteneminen ryhmässä, luovan kirjoittamisen arviointi).
Työtavat
Rakenteluvaiheessa ryhmätyö. Savityöt ja tekstit pareittain tai yksilötyönä.
Materiaalit ja laitteet
Kartonkipakkaukset, savi, maalit, tietokone.
Onnistumiset
Projekti oli monipuolinen ja oppilaille mieluisa.
Mitä muuttaisimme?
Qr-koodeihin oli vaikea löytää kouluun sopivia ilmaisia ohjelmaversioita.