Oppimis­kokonaisuus

”keskiaikaista kaupunkia rakentamassa”

aloittelija

Kuvaus kokonaisuudesta

Tutustuimme oppikirjan ja muun materiaalin kautta keskiaikaiseen kaupunkiin ja tämän jälkeen aloimme rakentaa ryhmissä omia kaupunkeja muureineen, toreineen ja raatihuoneineen. Materiaaleina käytimme monenlaisia kierratyskartonkipakkauksia ja -rasioita. Keskiaikaiset hahmot (esim. torikauppiaat, pappi, lapset, sotilaat, ritarit, eläimet) kaupunkiin teimme savesta. Nämä maalattiin lopuksi. Lopuksi rakennukset ja muurit liimattiin maalatulle aaltopahville ja hahmot sekä muut asiat ( esim.torikauppiaan hedelmät, kärryt, ruukut, kaivo, eläimet) lisättiin sinne myös. Viimeisenä jokainen teki oman hahmon päivästä tarinan tietokoneella. Nämä tehtiin vielä qr-koodiksi.

Luokka-asteet

5.-6.luokka

Oppiainesisällöt

Historia, äidinkieli ja kuvataide.

Taitotavoitteet

Yhdistää konkreettisella tavalla historiallinen tietoteksti ja kädentaidot sekä äidinkieli (kirjoittaminen).

Arviointi

Jatkuva arviointi työn edetessä (tietotekstin soveltaminen omaan työskentelyyn ja tuotokseen, siisteys, luovuus, mutta myös ohjeiden seuraaminen, työn eteneminen ryhmässä, luovan kirjoittamisen arviointi).

Työtavat

Rakenteluvaiheessa ryhmätyö. Savityöt ja tekstit pareittain tai yksilötyönä.

Materiaalit ja laitteet

Kartonkipakkaukset, savi, maalit, tietokone.

Onnistumiset

Projekti oli monipuolinen ja oppilaille mieluisa.

Mitä muuttaisimme?

Qr-koodeihin oli vaikea löytää kouluun sopivia ilmaisia ohjelmaversioita.