STEAM-ensisukellus Talvikankaan koululla

Syyskuu 2025

Uusi lukuvuosi on jälleen vauhdissa Talvikankaan koululla. Oppilaat saapuvat aamulla paikalle innokkaalla energialla — onhan perjantai ja koululla teemapäivä. Teemapäivän ohjelmassa tänä vuonna on Kodin ja Koulun päivä, vanhempien vierailu sekä uusi kokeilu: alakoulun ensimmäinen STEAM-työpaja.

Työpajassa Talvikankaan koulun 3-6 luokkalaiset pääsivät tutustumaan, millaista on työskennellä STEAMin parissa. Kahden oppitunnin aikana jokainen luokka toteutti omat STEAM-projektinsa valitsemastaan teemastaan. Kello 10 oppilaat kokoontuivat omiin luokkiinsa, kuuntelivat tehtävänannon ja sukelsivat pää edellä STEAMin maailmaan.

Luokanopettaja Marjo Juntunen esittelee STEAM-työskentelyä oppilailleen.

Luokanopettaja Marjo Juntunen esittelee STEAM-työskentelyä oppilailleen.

STEAM on ollut Talvikankaalla puheenaihe jo monta vuotta. Vierailuja on järjestetty, laitteistoa hankittu, mutta vuosien varrella toiminta on muistuttanut enemmän sivuainetta, jota opettaa yksi digitaitoinen opettaja. STEAM ei ollut lähtenyt kunnolla maasta lentoon ja tähän haluttiin muutos.

Talvikankaalla huomattiin, etteivät opettajat ”löytäneet aikaa” STEAMille. Ajattelutapa ylimääräisistä erikoisprojekteista oli väärä, sillä todellisuudessa STEAM-pedagogiikan tulisi kiinnittyä koulun arkeen. Lukuvuoden kiireiden keskellä on vaikea ajatella kikkailuja, joissa uudet laitteet sekä tilat aiheuttavat helposti epäröintiä.

Tämän takia teemapäivän STEAM-projektit tähdättiinkin asettaa vapaamuotoisiksi — luokanopettaja päätti työpajan aiheen luokkansa nykyisten oppimiskokonaisuuksien pohjalta. Näin STEAM ei vienyt koulupäivästä pois, vaan kytkeytyi osaksi sitä.

Lisäksi STEAM-työpajaan osallistuminen haluttiin tehdä mahdollisimman helpoksi. Kaakkurin koulun esimerkistä Talvikankaalla luotiin valmiit STEAM dia- ja tehtäväpohjat, joissa eriteltiin STEAM-prosessi ja sen eri työvaiheet. Pohjat helpottivat projektien aloittamista suuresti ja rohkaisivat opettajia lähteä mukaan.

Vaikka STEAM on paljon muutakin kuin prosessin noudattamista, ensikokeilu auttoi kiinnittää kaikille opettajille tuttuihin konsepteihin. Työpaja ja nämä ideat tuotiin esille opettajien yhteisessä pedakahvilassa.

Palataan nykypäivään. Kello on 12 ja työpaja lähestyy loppuaan. Oppilaiden projektit ovat edistyneet hienosti, vaikka erojakin löytyy. Nuorimmat oppilaat ovat vielä innokkaasti suunnittelemassa, kun taas vanhemmat jo viimeistelemässä esityksiään. Oppilaiden väliset erot ikäryhmien välillä sekä luokan sisällä ovat kuitenkin luontevia. Työpajassa loppusprintti ei aiheuta ylimääräistä stressiä — jo projektia suunnitellessakin on opittu paljon. Tärkeintähän on matka, ei niin päämäärä.

Prosessin aloittaminen.

Prosessin aloittaminen.

Taustatyötä ja suunnittelua.

Taustatyötä ja suunnittelua.

3lk-oppilaat työstävät julistetta yksinäisyydestä.

3lk-oppilaat työstävät julistetta yksinäisyydestä.

4lk-oppilaat puolestaan animaatiota selkärangattomista.

4lk-oppilaat puolestaan animaatiota selkärangattomista.

Istahdan alas 3B-luokanopettaja sekä Talvikankaan uuden STEAM-yhdyshenkilö Marjo Juntusen kanssa. Idea STEAM-työpajasta oli hänen, vaikka aiempaa kokemusta STEAM-työskentelystä ei vielä paljon ollut. Marjo kertoo minulle hänen luokkansa päivästä ja miten hän itse mieltää koulun STEAM-toiminnan uusien ensiaskeleiden menneen:

STEAM-työpaja oli iso menestys Talvikankaan koululla. Intoa jatkaa löytyy sekä seuraavien projektien suunnittelu on nyt entistä helpompaa. Marjon tähtäimissä onkin jo STEAM-projektin teettäminen ympäristöopissa, joka myös yhdistää eri oppiaineita. Hän pohtii, että näin syntyy monialaisia kokonaisuuksia, joita on vaikea saavuttaa perinteisellä työskentelyllä.

Lisäksi Marjo suunnittelee ottavansa tulevaisuudessa mukaan myös TVT-taitoja, joihin hänen luokkansa työpaja ei tällä kertaa keskittynyt. STEAMin tarkka toteutus riippuukin täysin opettajasta sekä hänen luokastaan — eri luokissa STEAM sopii eri kokonaisuuksiin. Teknologian rooli on laajentaa opetuksen mahdollisuuksien kirjoa.

Toinen Marjon huomaama hyöty oli STEAMin oppilaslähtöisyys ja kuinka se laajentaa oppilaiden itsenäisyyttä. STEAM kannustaa luovaan ajatteluun, jossa oppilaan tulee itse miettiä -miten- hän haluaa projektin toteuttaa. Itsesuuntautuvaisuus mahdollistaa omien mielenkiinnon kohteiden tavoittelun, mikä näkyi Talvikankaalla sekä oppilaiden aktiivisuudessa että osallistumisessa. Työskentelystä hyötyy myös opettaja, jonka rooli muuttuu vahvasta johtohahmosta toiminnan mahdollistajaksi.

STEAM ei kuitenkaan jättänyt tukea tarvitsevia oppilaita oman onnensa nojaan. STEAM-prosessi toimi oppilaalle ohjenuorana, jonka avulla eteneminen helpottui huomattavasti.

Prosessimainen työskentely ei myöskään rajoittanut rohkeita oppilaita kokeilemasta osaamisensa tai mielikuvituksensa rajoja. Oppilaat olivatkin varsin tyytyväisiä värikkääseen pallokaavioon ja toivoivat sitä käyttöön jatkossa.

Kysyn vielä lopuksi Marjolta terveisiä muille STEAM-toimintaa aloittaville. Hän mainitsee, että pienestä ja ketterästä projektista aloittaminen auttoi suuresti. Projektin ei tarvitse olla liian pitkä taikka hankala — oppitunti tai parikin voi riittää. Myös STEAM-tekeminen yhdessä oli todella tärkeää. Näin ideoita, kokemuksia sekä tuotoksia voi jakaa opettajien ja luokkien välillä. Se innostaa muita lähtemään mukaan sekä tuo iloa suuremmalle yhteisölle.

STEAM ei kuitenkaan ole rakettitiedettä, vaan rohkeiden osaajien kasvattamista yhdessä.

Viimeistelyjä 5-lk kalliomaalauksia.

Viimeistelyjä 5-lk kalliomaalauksia.

Talvikankaan koulu – 2025