Oppimis­kokonaisuus

”Luonnon monimuotoisuus ja ötökät”

taituri

Kuvaus kokonaisuudesta

Koko toimintakauden kestävässä Kestu-projektissa nimeltä Luonnon monimuotoisuus on harjoiteltu huomioimaan luontoa sekä kehittämään päiväkodin piha-alueen monimuotoisuutta.

Projekti alkoi päiväkodin piha-alueen sekä päiväkodin ryhmien metsäretki-kohteiden ötökkälaskennalla. Päiväkodin eri ryhmille jaettiin omat tutkimuskohteet, joissa lapset rajasivat tutkimusalueen. Tutkimusalueen sisältä lapset laskivat ötököitä ja kertoivat aikuisille havainnoistaan. Nämä laskelmat lopuksi havainnollistettiin kokoamalla yhteinen pylväsdiagrammi. Jokainen ryhmä lisäsi kyseiseen pohjaan löytämänsä määrän ötökkätarroja, ja niiden alapuolelle merkattiin ötököiden määrä. Näin saimme havainnollistettua kaikille, miten paljon ötököitä löytyi eri puolilta päiväkotia sekä sen lähialueilta.

Tämän jälkeen projekti jatkui läpi toimintakauden erilaisilla tehtävillä. Ryhmät toteuttivat omissa ryhmissään luonnon monimuotoisuuteen liittyvää toimintaa. Ryhmissä mm. on viikoittaiset metsäretket, joissa harjoitellaan luonnossa toimimista sekä siitä huolehtimista. Metsäretkillä tutkimusta tehtiin hyödyntämällä mikroskooppeja, suurennuslaseja, luuppeja, harjoittelemalla sanoittamaan havaintoja sekä suuntaamaan tarkkaavuutta esim. ötököiden bongaamiseen.

Toimintakauden aikana projektiin tuotiin lisää infoa ja ryhmille ideoita luonnossa tehtäviin tutkimuksiin. Tehtävät ja ideat tuotiin esille päiväkodin yhteiseen steam-tutkimustilaan nimeltä Tuumailutupa.

Keväällä ryhmien projekteissa painottuivat uudelleen ötökät sekä päiväkodin piha-alueen monimuotoisuuden lisääminen. Päiväkodin piha-aluetta kehitettiin rakentamalla ryhmille yhteinen ötökkähotelli, johon ryhmät saivat tuoda metsäretkiltä löytämiään materiaaleja. Osa ryhmistä toteutti ötökkähotellin rakentamisen yhdessä perheiden kanssa ja osa toteutti osallistumalla päiväkodin yhteiseen ötökkähotelliin materiaalia.
Ryhmät saivat myös tehtävän askarrella kädentöissä itselleen madon, joka vietiin metsään. Metsässä aikuiset kirjoittivat ylös sadutuksen keinoin lasten kertomia tarinoita näistä madoista.
Ötököihin tutustuttiin ryhmissä mm. laulamalla ötökkä -aiheisia lauluja, lukemalla tietokirjallisuutta sekä satuja.

Luokka-asteet

0.-7.vuotiaat

Oppiainesisällöt

Vasun osa-alueista mm. tutkin ja toimin ympäristössäni, ilmaisun monet muodot, minä ja meidän yhteisömme, ilmaisun monet muodot sekä kielten rikas maailma. Lisäksi projektissa painottuu steam ja kestävän tulevaisuuden opinvirran mukaisesti luontosuhteen vahvistuminen. Projektin aikana saimme harjoitella myös tunnetaitoja, sillä lapsissa heräsi erilaisia tunteita ötököitä tutkiessa. Tunnetaitojen harjoittelua toteutettiin myös pöytäteatterin avulla.

Taitotavoitteet

Tavoitteena on vahvistaa lasten luontosuhdetta tutkimalla ympäristöä sekä tutustumalla sen monimuotoisuuteen. Projektin aikana on lasten kanssa harjoiteltu luonnon arvostamista ja siitä huolehtimista. Lasten kanssa on keskusteltu paljon luonnossa liikkumisesta, ötököiden merkityksestä sekä siitä, mitä me itse voimme tehdä luonnossa asuvien ötököiden elinympäristön puolesta. Projektin aikana on myös herännyt lasten kanssa keskustelua tunteista, joita osa ötököistä herättää.

Arviointi

Projektia on arvioitu ryhmissä lasten kanssa. Arviointia ja keskustelua ryhmien ja koko päiväkodin toiminnasta on tehty läpi projektin. Ideoita on jaettu toisille sekä kehuttu oman ryhmän lasten toimintaa. Töitä on asetettu esille näyttelyksi päiväkodin eri tiloihin.

Työtavat

Ryhmätyö, itsenäinen työskentely, yhteistyö perheiden kanssa ötökkähotellien rakentamisessa, yhteistyö kirjaston kanssa tutkimuskirjallisuuden saamiseksi, yhteiset tehtävät/haasteet päiväkodin kaikkiin ryhmiin toteutettavaksi ja niiden esille tuominen yhteisiin tiloihin näyttelyyn muille nähtäväksi.

Materiaalit ja laitteet

Kierrätysmateriaalit, luonnonmateriaalit, tarvittavat askartelumateriaalit ja välineet.
Mikroskooppi, luuppi, tabletti, tietokone sekä iso liikuteltava näyttö.

Onnistumiset

Lasten innostuminen luonnossa ja piha-alueella tutkimaan oma-aloitteisesti ötököitä sekä sanoittamaan näkemäänsä. Lasten innostus ötökkähotellien rakentamisessa ja siihen lisättävien materiaalien tutkimisessa. Metsäretkillä lasten aktiivisuus ja kiinnostus mikroskoopista näkyviä ötököitä kohtaan. Lapset olivat innokkaita jakamanaan havaintojaan aikuisille ja huoltajille.

Mitä muuttaisimme?

Projektin jatkaminen ja ylläpitäminen tulevien toimintakausien ajan on tärkeää. Projektin aikana tehtyjen asioiden esille tuominen isommin yli ryhmärajojen ja muille niistä tiedottaminen.