”maja-projekti”
aloittelija
Kuvaus kokonaisuudesta
Lapsiryhmää havainnoitu ja havaittu että erilaiset majat ja niiden rakentaminen kiinnostavat. Lasten kanssa lähdettiin juttelemaan majoista ja niiden tekemisestä.
Viskareiden kanssa piirrettiin papereille suunnitelmat, millaisia majoja voitaisiin tehdä. Aikuinen haastatteli piirroksiin myös lisätietoja mitä majoissa ja niiden ympäristöissä on ja mihin majat on suunniteltu rakennettavan. Viskareiden suunnitelmien perusteella rakennettiin yhdessä majamaailma päiväkodin yhteen leikkihuoneeseen. Majamaailma sisälsi majan lisäksi liukumäen ja keinun, jotka olivat kiinteitä kalusteita päiväkodissa, jotka haettiin majamaailmaan yhdessä. Majamaailmassa tehtiin ruokaa ja syötiin, joten kotileikin tavarat olivat mukana leikissä. Lapset saivat kuvata majan rakennusprosessia ipadilla. Majamaailma leikkiä leikittiin viskariporukalla perjantai aamu ja lopuksi esiteltiin majamaailma muille ryhmän lapsille, jotka pääsivät myös leikkimään majamaailmaan.
Kaikkien lapsiryhmän lapsien kanssa rakennettin majat pahville sokeripaloista. Jokainen sai suunnitella haluamanlaisen majan. Suunnittelun jälkeen sokeripalat liimattiin pahville. Majan rakentamista sai halutessaan jatkaa useampana päivänä, jotta seinistä sai korkeampia. Osa lapsista halusi rakentaa erilaisia huoneita, ikkunoita ja käytäviä majoihinsa. Kaikki sokerimajat olivat esillä tärkeän ihmisen päivän näyttelyssä, jotta jokaisen lapsen tärkeällä ihmisellä on mahdollisuus päästä osalliseksi projektiin ja saada kokea taide-elämys. Päiväkodille hankittiin ryhmiin majakankaita ja majaleikit lähtivät heti eloon eri leikkitiloissa.
Luokka-asteet
0.-6.vuotiaat
Oppiainesisällöt
Ilmaisun monet muodot, kielten rikas maailma, minä ja meidän yhteisömme sekä tutkin ja toimin ympäristössäni.
Taitotavoitteet
Tavoitteina oli viskarimajoissa toisen kuuntelu ja itseilmaisun tukeminen sekä luova ilmaisu piirtämisen ja kerronnan keinoin sekä myöhemmin ryhmässätyöskentely kun majamaailmaa rakennettiin yhdessä.
Sokerimajoissa tavoitteena oli rakentelu ja avaruudellisen hahmottamisen kehittäminen. Tarkkaavuuden säilyttäminen tarkkaan työskentelyyn ja hienomotoriset taidot. Myös kolmiulotteinen rakentelu ja kädentaitojen harjoittelu.
Arviointi
Molempia majatyöskentelyitä arvioitiin havainnoimalla. Majamaailma työskentelyä arvioitiin myös peukku äänestyksellä sekä valokuvaamalla.
Työtavat
Piirtäminen, konkreettinen rakentaminen, tuettu leikki, sadutus, valokuvaaminen ipadeilla, pienoismallin rakentaminen, liimaaminen, sommittelu. Esittely tärkeille ihmisille päiväkodin jumppasalissa.
Materiaalit ja laitteet
Sokeripalat, pahvia, liimaa.
Majakankaita ja leikkivarjoja, päiväkotikaluste liukumäki, kattoon kiinnitettävä keinu, kotileikin astiasto, päiväkodin kalusteet (hyllyköt, pöydät, ja leikkitasot), ipadit valokuvaamista varten.
Onnistumiset
Viskareiden majamaailmojen suunnittelu piirtäen oli onnistunut, yhteinen hetki, jossa lapset luovasti suunnittelivat yhdessä aikuisen kanssa erilaisia majoja. Aikuinen oli hetkessä aidosti läsnä saduttaen piirroksiin, mitä kaikkea lapset majoihin olivat suunnitelleet. Suunnitteluprosessi jo itsessään tuki viskareiden yhteenkuuluvuutta, sillä tämä oli vain heidän pienryhmän oma juttu. Myös itse rakentaminen lisäsi yhteenkuuluvuuden tunnetta, ryhmätyöskentelyä sekä itseilmaisua ja oli ilo olla mukana hyvässä ja innostuneessa hengessä hakea majamaailmaan tarvittavia välineitä ja rakentaa majamaailmaa. Lapset olivat aidosti innoissaan, kun heidän suunnitelmiaan oli kuultu ja niitä pystyttiin toteuttamaan. Myös uusi ja erilainen leikki oli selkeästi innostavaa. Majaleikit jäivät elämään ryhmään sekä ulos että sisälle.
Sokerimajoja rakentaessa osa lapsista nauttivat selkeästi, kun sai rakennella huoneita ja ikkunoita majoihin ja ikäänkuin rakentaa pieniä taloja. Kaikki olivat innoissaan, kun saivat esitellä tärkeille ihmisille rakentamiaan sokerimajoja. Koko päiväkodin yhteinen majanäyttely tarjosi jokaiselle päiväkodin lapselle taide-elämyksen ja yhteisen tärkeän muiston.
Mitä muuttaisimme?
Viskari majamaailma prosessi dokumentoitiin mutta yhteisen näyttelyn kuvakoosteesta kuvat jäivät puuttumaan ajanpuutteen vuoksi. Yhteinen jakaminen jäi nyt suppeammaksi, koska viskarit saivat esitellä majamaailmansa vain oman ryhmän jäsenille.
Majojen rakentamista voisi jatkaa edelleen etenkin ulkona pienryhmissä.