Oppimis­kokonaisuus

”ötökkärobo”

taituri

Kuvaus kokonaisuudesta

Projektin tavoitteena oli luoda oma robotti. Robotin suunnittelun lähtökohtana toimi päiväkodissa meneillään oleva laajempi STEAM-projekti metsäneläimistä ja toisella ryhmällä myöhemmin meneillään oleva ötökkä- projekti. Elektroniikkarakentelu oli itsessään oma projektinsa suuremman projektin sisällä. Lapset saivat ideoida omat robottinsa. Kaikissa roboteissa käytimme moottoreita, jotka tärisivät epäkeskojen vauhtipyörien avulla.

Lapset ovat etsineet tietoa eläimistä ja ötököistä. On pohdittu muotoja, toteutusta ja toimivuutta. Robotit valmistimme kierrätysmateriaaleista. Paperirullan hylsyt, kartonkipakkaukset, kankaat ja erilaiset kierrätystavarat ovat olleet käyttökelpoisia materiaaleja. Etsityn tiedon pohjalta ja sitä soveltaen on syntynyt erilaisia eläin- ja ötökkärobotteja, joista osalla on erityistaitoja.

Luokka-asteet

5.-6.vuotiaat

Oppiainesisällöt

Tutkin ja toimin ympäristössäni (matemaattinen ajattelu, ympäristö- ja teknologiakasvatus) sekä ilmaisun monet muodot (sana, kuva ja liike).

Taitotavoitteet

Harjoittelimme projektissa lasten kanssa “laitteen” suunnittelua sekä elektronista rakentamista. Lisäksi pohdimme erilaisia ominaisuuksia, mittasuhteita ja muotoja.

Arviointi

Etukäteen tehtyjen suunnitelmien mukaan toimiminen oli osittain haastavaa ja unohtui osittain. Se muuttui myös epäkäytännöllisyyden vuoksi. Materiaalit käyttäytyivät odottamattomasti ja vääntyilivät ei toivotulla tavalla. Suunnitelmiin tuli muutoksia. Muotoilu oli haastavaa. Tekniikan yhdistäminen askarteluun ja sen toimiminen siinä haastoivat. Joku ötökkä alkoi savuamaan. Sähköjohdot saivat kontaktia toisistaan ja menivät oikosulkuun. Epäkeskon vauhtipyörän asentaminen erilaisiin muotoihin ei aina ollut helppoa. Asennuksia täytyi purkaa ja uusia. Pohdimme, miten kevennämme kitkaa lattian robotin välillä ja miten epäkeskovauhtipyörällä on tilaa pyöriä vapaana.

Työtavat

Yksilötyöskentely, pienryhmätyöskentely

Materiaalit ja laitteet

Materiaalit ja laitteet: kierrätysmateriaalit, joita on kerätty ja otettu talteen kierrätyskäyttöä ajatellen. Elektroniset laitteet: akku/patteripesät, moottorit, epäkeskovauhtipyörät

Onnistumiset

Oman lelun/laitteen rakentaminen motivoi lapsia. Lapset olivat innoissaan liikkeestä ja äänestä. Jokainen eläin ja ötökkä olivat omalaatuisia erilaisine liikkumistapoineen ja äänineen. Lapset analysoivat liikettä ja toivat esille onnistumisen tai pettymyksen tunteen. Liikkumisen ongelmia pohdimme ja tutkimme ratkaisuja niihin. Ääniefektejä pohdimme, mistä johtuvat. Ötököiden erikoistaidot rikastuttivat leikkiä.

Mitä muuttaisimme?

Projektilla olisi hyvä antaa enemmän aikaa. Ongelmanratkaisu on opettavaista ja vie oman aikansa. Elektroniset osat ovat pieniä ja haastavia kytkeä. Voisivat olla lapsille suurempia. Johtoja on hyvä teipata erilleen, että eivät saa kontaktia asennusvaiheessa.

Projekti voisi olla avoimempi ja innovatiivisempi, ilman annettuja ehtoja. Lasten omia yksittäisiä oppimisen prosesseja olisi kiva dokumentoida. Mitä erilaisia toimintoja moottoriin voisi yhdistää?!