”ötökkärobo”
taituri
Kuvaus kokonaisuudesta
Lapset ovat etsineet tietoa eläimistä ja ötököistä. On pohdittu muotoja, toteutusta ja toimivuutta. Robotit valmistimme kierrätysmateriaaleista. Paperirullan hylsyt, kartonkipakkaukset, kankaat ja erilaiset kierrätystavarat ovat olleet käyttökelpoisia materiaaleja. Etsityn tiedon pohjalta ja sitä soveltaen on syntynyt erilaisia eläin- ja ötökkärobotteja, joista osalla on erityistaitoja.
Luokka-asteet
5.-6.vuotiaat
Oppiainesisällöt
Tutkin ja toimin ympäristössäni (matemaattinen ajattelu, ympäristö- ja teknologiakasvatus) sekä ilmaisun monet muodot (sana, kuva ja liike).
Taitotavoitteet
Arviointi
Työtavat
Yksilötyöskentely, pienryhmätyöskentely
Materiaalit ja laitteet
Materiaalit ja laitteet: kierrätysmateriaalit, joita on kerätty ja otettu talteen kierrätyskäyttöä ajatellen. Elektroniset laitteet: akku/patteripesät, moottorit, epäkeskovauhtipyörät
Onnistumiset
Oman lelun/laitteen rakentaminen motivoi lapsia. Lapset olivat innoissaan liikkeestä ja äänestä. Jokainen eläin ja ötökkä olivat omalaatuisia erilaisine liikkumistapoineen ja äänineen. Lapset analysoivat liikettä ja toivat esille onnistumisen tai pettymyksen tunteen. Liikkumisen ongelmia pohdimme ja tutkimme ratkaisuja niihin. Ääniefektejä pohdimme, mistä johtuvat. Ötököiden erikoistaidot rikastuttivat leikkiä.
Mitä muuttaisimme?
Projektilla olisi hyvä antaa enemmän aikaa. Ongelmanratkaisu on opettavaista ja vie oman aikansa. Elektroniset osat ovat pieniä ja haastavia kytkeä. Voisivat olla lapsille suurempia. Johtoja on hyvä teipata erilleen, että eivät saa kontaktia asennusvaiheessa.
Projekti voisi olla avoimempi ja innovatiivisempi, ilman annettuja ehtoja. Lasten omia yksittäisiä oppimisen prosesseja olisi kiva dokumentoida. Mitä erilaisia toimintoja moottoriin voisi yhdistää?!