Oppimis­kokonaisuus

”Robotit kierrätysmateriaalista”

Aloittelija

Kuvaus kokonaisuudesta

2.luokan oppilaat suunnittelivat parin kanssa robotin, joka valmistetaan kierrätysmateriaaleista.
Ohjeistus kokonaisuuteen: Mieti parin kanssa, millainen robotti voidaan tehdä
kierrätysmateriaaleista. Miltä robotti näyttää? Robotissa pitää olla yksi liikkuva osa. Piirrä ja väritä
kuva. Mitä materiaaleja robotin rakentamiseen tarvitsee? Kirjoita ylös. Miettikää parin kanssa, mistä
saatte tarvittavat materiaalit rakentamiseen. Kirjatkaa ylös.

Luokka-asteet

2.luokka

Oppiainesisällöt

Kuvataide, käsityö, äidinkieli, ympäristöoppi

Taitotavoitteet

Sosiaaliset taidot; parin kanssa toimiminen, kompromissien tekeminen, yhteistyö. Luova
projektityöskentely; ideoidaan ja mietitään, miten ideat voidaan toteuttaa käytännössä. Työhön
yhden liikkuvan osan tekeminen. Työn huolellinen viimeistely.

Arviointi

Itsearviointi omasta työstä parin kanssa yhdessä. Vertaisarviointi ryhmien kesken. Opettajan palaute
projektista oman robotin esittelyn jälkeen.

Työtavat

Parityöskentely, kummioppilaiden apu tarpeen vaatiessa.

Materiaalit ja laitteet

Erilaisia kierrätysmateriaaleja kuten: pahvia, kartonkia, metallia, foliota, muovia,
nappeja. Ideoinnissa tabletit, muuten projektissa emme käyttäneet alkuopetuksessa muita laitteita.

Onnistumiset

Oppilaat saivat tehtyä mitä mielikuvituksellisempia projekteja omien suunnitelmiensa pohjalta.
Perinteisiä “robotteja” tuli jonkin verran, mutta myös aivan uudenlaisia, joissa selkeästi oli päästetty
mielikuvitus valloilleen. Liikkuvia osia oli mm. mittari, häntä tai kädet.

Mitä muuttaisimme?

Ensi kerralla käyttäisin lisää aikaa projektin pohjustamiseen ja en antaisi oppilaiden tehdä ollenkaan
perinteisen näköisiä robotteja, jotta luova ajattelutapa tulee tutummaksi. Isompien oppilaiden
kanssa yhdistäisin esim.Microbittien lisäämisen robotteihin