”Suomen metsätyypit”
taituri
Kuvaus kokonaisuudesta
Oppilaat tutustuivat erilaisiin metsätyyppeihin (mäntymetsä, kuusimetsä, sekametsä, lehto, suo) ryhmissä ja etsivät tietoa kyseisen metsätyypin lajistosta (kasvit, sienet, selkärankaiset ja selkärangattomat). Ryhmä jakoi jokaiselle jäsenelle vastuualueet tiedonhankinnasta. Yhteinen vastuu heillä oli esityksen yhteneväisyydestä ja kaverin auttamisesta projektin aikana. Ymmärrystä aihealueesta rakennettiin ensin kirjoista löytyvän tiedon avulla, jonka jälkeen oppilaat hakivat tietoa netistä arvioiden samalla lähteiden luotettavuutta. Oppilaat harjoittelivat käsin muistiinpanojen kirjoittamista lukemastaan tietotekstistä, minkä jälkeen he kirjoittivat oman lyhyen tietotekstin Wordissa. Esitys koottiin Thinglink-sovelluksella, jossa oppilaat rakensivat yhdessä esityksen kulun ja lisäsivät tageihin kirjoittamansa tietotekstit ja niihin liittyvät kuvat. Projektin aikana oppilaat vierailivat lähimetsässä, kokosivat digikasviota Qridiin ja harjoittelivat kuvataiteen tunnilla ulkona maiseman luonnostelua. Projektin päätteeksi oppilaat tutustuivat toistensa Thinglink-esityksiin ja antoivat niistä vertaispalautetta.
4.luokka
Oppiainesisällöt
Ympäristöoppi, äidinkieli ja kuvataide
Taitotavoitteet
Ympäristöopin sisällöt (tunnistetaan eliöitä ja elinympäristöjä, laaditaan kasvio ohjatusti), tietotekstin lukeminen ja tietotekstin tuottaminen mukaan lukien lähdemerkintä, Thinglink-sovelluksen käyttäminen, ryhmätyöskentelytaidot yhteistoiminnallisesti opiskellen, vertaisarviointi
Arviointi
Oppilaat saivat arvioinnin omasta tietotekstistä sekä ryhmän yhteisen arvion Thinglink-esityksestä. Oppilaat arvioivat projektin lopuksi sekä toisten ryhmien tuotoksia että oman ryhmän ryhmätyöskentelyä. Osana ryhmätyöskentelyn arviointia oppilaat arvioivat myös omaa osuuttaan ryhmän jäsenenä.
Työtavat
Opettajajohtoinen opetus aiheesta, ryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely oman aiheen tiedonhankinnan parissa, toiminnallinen oppiminen, ulkoluokkaopiskelu lähimetsässä
Materiaalit ja laitteet
Ympäristöopin oppikirjat ja vihkot, tietokirjat, tietokoneet, tutkimusvälineet metsäretkellä
Kuvataiteen osalta piirustuspaperi, lyijykynät, vahaliidut
Onnistumiset
Oppilaat pitivät Thinglink-ympäristöstä ja kokeilivat ennakkoluulottomasti erilaisia mahdollisuuksia esityksen tekoon. Ryhmätyöskentelyä helpotti selkeä vastuualueiden jako. Oppilaat työskentelivät myös itsenäisen tiedonhaun vaiheessa oman ryhmänsä parissa. Oppilaat osasivat antaa hyvin myös rakentavaa palautetta toisille ryhmille esityksistä.
Mitä muuttaisimme?
Eliölajien valokuvaaminen mahdollisuuksien mukaan itse
Tietotekstien rakenteen selkeämpi ohjeistus.