Oppimis­kokonaisuus

”Värit”

aloittelija

Kuvaus kokonaisuudesta

Lapset saivat äänestää projektin aiheen useammasta eri vaihtoehdosta. Äänestys toteutettiin suljettuna äänestyksenä, joten toisten valinta ei vaikuttanut. Voiton vei värit ja sateenkaari.

Luokka-asteet

0.-6.vuotiaat

Oppiainesisällöt

Vasun mukaisesti: ilmaisun monet muodot, kielten rikas maailma, sekä tutkin ja toimin ympäristössäni.

Taitotavoitteet

Tavoitteena oli tutkia värejä ja asettaa omia arvioita ja pohdintoja. Värien tunnistaminen ja nimeäminen, päävärit ja välivärit. Tarkoituksena oli myös toimia parin kanssa tai pienryhmässä yhdessä.

Arviointi

Keskustelua lasten kanssa toiminnan mielekkyydestä ja siitä mitä oppivat.

Työtavat

– Värien sekoittaminen. Tehtiin sekoitus ja merkittiin tulos värittämällä oikeanvärisillä kynillä.
– Keskusteltiin toisten ryhmien kanssa ja vertailtiin tuloksia. Mietittiin miksi saatiin vähän eri sävyjä – eri määrä väriä.
– Lasten ideoihin ja aloitteisiin reagoitiin, sallittiin kokeilut ja ihmettely. Lopulta sai kaataa kaikki värit samaan astiaan likaisen ruskea sävy.

Materiaalit ja laitteet

– Värien itse sekoittaminen ja tutkiminen oli lapsille mielekästä. Pipettien käyttö oli jännittävää.

Onnistumiset

– Kokeilemisen ilo ja riemu
– Aktiivisena tutkijana oleminen
– Värien ymmärtäminen sekoituksien kautta

Mitä muuttaisimme?

Projektia olisi voinut vielä pidentää.