”Värit”
aloittelija
Kuvaus kokonaisuudesta
Lapset saivat äänestää projektin aiheen useammasta eri vaihtoehdosta. Äänestys toteutettiin suljettuna äänestyksenä, joten toisten valinta ei vaikuttanut. Voiton vei värit ja sateenkaari.
Luokka-asteet
0.-6.vuotiaat
Oppiainesisällöt
Vasun mukaisesti: ilmaisun monet muodot, kielten rikas maailma, sekä tutkin ja toimin ympäristössäni.
Taitotavoitteet
Tavoitteena oli tutkia värejä ja asettaa omia arvioita ja pohdintoja. Värien tunnistaminen ja nimeäminen, päävärit ja välivärit. Tarkoituksena oli myös toimia parin kanssa tai pienryhmässä yhdessä.
Arviointi
Keskustelua lasten kanssa toiminnan mielekkyydestä ja siitä mitä oppivat.
Työtavat
– Värien sekoittaminen. Tehtiin sekoitus ja merkittiin tulos värittämällä oikeanvärisillä kynillä.
– Keskusteltiin toisten ryhmien kanssa ja vertailtiin tuloksia. Mietittiin miksi saatiin vähän eri sävyjä – eri määrä väriä.
– Lasten ideoihin ja aloitteisiin reagoitiin, sallittiin kokeilut ja ihmettely. Lopulta sai kaataa kaikki värit samaan astiaan likaisen ruskea sävy.
Materiaalit ja laitteet
– Värien itse sekoittaminen ja tutkiminen oli lapsille mielekästä. Pipettien käyttö oli jännittävää.
Onnistumiset
– Kokeilemisen ilo ja riemu
– Aktiivisena tutkijana oleminen
– Värien ymmärtäminen sekoituksien kautta
Mitä muuttaisimme?
Projektia olisi voinut vielä pidentää.