Oppimis­kokonaisuus

”Värit ja tunteet”

aloittelija

Kuvaus kokonaisuudesta

Tuulihattujen ryhmän väriprojekti, johon idea nousi lasten kiinnostuksesta väreihin ja ”Mimmit-Värit” -värilauluun. Pidimme laulun värien mukaisesti väriviikot, jolloin keskityimme aina yhdellä viikolla yhteen väriin. Viikon aikana lapset valokuvasivat tabletilla viikon värin mukaisia asioita ja esineitä ja kuvista koottiin ryhmän seinälle oma väriseinä. Viikolla myös maalasimme kyseisellä värillä ja teimme väriin liittyviä askarteluja. Perjantaisin vietimme väridiskopäivän, jolloin lapset saivat halutessaan pukeutua viikon teemaväriin.

Ryhmässämme on ollut käytössä liikennevalot kaveritaitojen harjoittelemiseen ja sen pohjalta saimme idean ison liikennevalon rakentamisesta projektin aikana. Yhteistyössä perheiden kanssa kokosimme ”punaisia”- ja ”vihreitä”-asioita liikennevaloa varten ja teimme niistä toimintakortit, joiden avulla lasten kanssa harjoittelimme kaveritaitoja. Liikennevalon vihreästä luukusta pudotetaan vihreät eli toivottavat asiat ja punaisesta ei-toivottavat asiat. Suuri liikennevalo ja suuret toimintakortit jäävät ryhmäämme käyttöön ja perheet saivat omat pienemmät toimintakortit kotiin.

Luokka-asteet

0.-4.vuotiaat

Oppiainesisällöt

VASU: n oppimisen alueet: Kielten rikas maailma, ilmaisun monet muodot, minä ja meidän yhteisömme sekä tutkin ja toimin ympäristössäni.

Taitotavoitteet

-Värien tunnistaminen ja nimeäminen
-Kaveritaidot
-Oikean ja väärän hahmottaminen
-Luokittelu- ja vertailutaidot

Arviointi

Projekti onnistui hyvin ja perheet olivat mukana projektin eri vaiheissa. Projektia arvioitiin lasten kanssa eri vaiheissa: Mikä oli hauskaa? Mitä uutta opittiin?
Perheiltä saatu palaute oli positiivista ja projektin tuotoksena koteihin menneet värikortit ovat olleet useassa perheessä käytössä. Myös lopputuotoksena syntynyt suuri liikennevalo on ryhmässä käytössä ja lapset tykkäävät pelata sillä.

Työtavat

-Mimmit-Värit -värilaulu aamupiirillä ”värien ja tunteiden tunnistaminen”
-Väriviikot ”yhteen väriin keskittyminen, tabletilla kuvaaminen, maalaaminen, askartelut”
-Yhteistyö perheiden kanssa ”värien nimeäminen kaikilla ryhmän äidinkielillä, punaisten ja vihreiden asioiden nimeäminen ja valitseminen”
-Yhteistyö keittiön kanssa ”laatikoiden saaminen liikennevaloa varten”
-Laatikoiden maalaaminen liikennevaloa varten ”maalaaminen pienryhmittäin, kaikki pääsivät maalaamaan useamman kerran”

Materiaalit ja laitteet

-Tabletti valokuvaamista varten
-Askartelut: Tussit, maalit, kartongit, sakset
-Liikennevalo: pullovärit, kierrätyslaatikot, tarranauha
-Toimintakortit: Eriväriset paperit, laminointikone, laminointikalvot

Onnistumiset

-Lapset olivat innostuneita projektista ja useat lapset oppivat tunnistamaan värejä
-Lopputuotoksena syntynyt liikennevalo yhä ryhmässä käytössä
-Perheiltä hyvää palautetta projektista ja useampi perhe kertoo harjoitelleensa kotona korttien luokittelua

Mitä muuttaisimme?

-Lapset enemmän mukaan projektin dokumentointiin ja eri vaiheiden valokuvaamiseen