”Vesi”
aloittelija
Kuvaus kokonaisuudesta
Teema lähti lasten kiinnostuksesta vettä kohtaan. Halusimme selvittää, mitä vesi on eri olomuodoissaan ja missä kaikkialla sitä on ja mitä sillä voi tehdä.
Luokka-asteet
0.-4.vuotiaat
Oppiainesisällöt
Vasun mukaisesti: ilmaisun monet muodot, kielten rikas maailma, minä ja meidän yhteisömme sekä tutkin ja toimin ympäristössäni.
Taitotavoitteet
Päätavoitteena oli vuorovaikutustaitojen tukeminen. Aloimme miettiä, miten voimme yhdistää lasten kiinnostuksen veteen ja vuorovaikutustaitojen tukemisen. Tavoitteita oli monenlaisia: kaverin huomioon ottaminen yhteisen tekemisen kautta, lelujen jakaminen ja vuoron odottaminen.
Arviointi
Projekti onnistui kokonaisuudessaan erinomaisesti. Lapset pääsivät osalliseksi koko projektin ajan. Steamin pääperiaatteet tulivat näkyväksi toiminnassa, kun joutuivat itse pohtimaan, miten asiat toimivat. Toiminta oli mukavaa lasten mielestä ja he olivat selkeästi siitä innostuneita. Tärkeintä meille oli yhdessä oivaltaminen ja uusien asioiden oppiminen.
Työtavat
Näkyi monipuolisesti ryhmän toiminnassa. Pienryhmissä luimme vesi-aiheisia kirjoja, loruttelimme ja lauloimme vesi- ja sadeaiheisia lauluja, ulkoilussa ihmettelimme yhdessä vesilätäköitä ja vesisadetta, lapioitiin vettä ämpäriin ja tunnusteltiin vettä. Pohdimme veden lämpötilaeroja käsiä pestessä. Insinööritaidot tulivat vahvasti esille, kun lapset pohtivat itse, miten yltää hanalle, miten hana aukaistaan ja mitä sitten tapahtuu. Lapset ihmettelivät veden ja saippuan yhteisreaktiota, kun tulee vaahtoa. Teimme myös sokerimaalausta ja lumimaalausta sekä pesimme leluja. Tutkimme, mitkä tavarat/asiat kelluvat, mitkä uppoavat. Teimme myös muovailuvahaa yhdessä, jossa lapset saivat ihmetellä suolan ja muiden aineiden liukenemista veteen.
Materiaalit ja laitteet
Isoja muovilaatikoita, kylpysienen palasia, saippuaa, pesuainetta, tiskiharjoja, pipettejä, maalia, ulkoilussa lapiot ja ämpärit.
Onnistumiset
Lasten kiinnostus vettä kohtaan on pysynyt yllä projektin jälkeenkin. Se on tukenut lasten omatoimisuustaitoja esimerkiksi käsien pesussa ja he saattavat pohtia kuumaa/kylmää. Oman vuoron odottaminen on monella kehittynyt ja itsesäätelytaidot ovat kehittyneet. Lapset haluavat auttaa toisiaan ja ottavat toisiaan huomioon. Koemme, että projekti oli tämän ikäisten kanssa hyvä tapa tukea vuorovaikutustaitoja, kun se oli osa lasten arkea ja se oli helposti toteutettavissa.
Mitä muuttaisimme?
Projektia olisi voinut jatkaa pidemmälle ajanjaksolle. Olisi voinut vielä syvemmin tutkia veden eri olomuotoja esimerkiksi miten jää sulaa sisällä.