ToolCamp – Oulun suurin STEAM-tapahtuma

ToolCamp haastaa oululaiset lapset ja nuoret ratkaisemaan ajankohtaisia haasteita. #toolcampoulu @steaminoulu

ToolCamp on vuosittainen kekseliäisyyttä, luovuutta ja yhteistyötä juhlistava kokonaisuus. Sen aikana eri-ikäiset lapset ja nuoret työskentelevät haasteiden parissa ja ideoivat ratkaisuja niihin.

ToolCamp on kokonaisuus, joka muodostuu työskentelystä päiväkodilla tai koululla ja ToolCamp-päivästä. Lapset ja nuoret työskentelevät ryhmissä ensiksi omissa yksiköissään ja niistä valitaan edustajat ToolCamp-päivään. Päivän aikana ryhmät esittelevät luovat ja vastuulliset ratkaisunsa yleisölle ja tuomaristolle.

Kokonaisuus huipentuu ToolCamp-päivään, joka järjestetään keskiviikkona ja torstaina 6.-7.5.2026.

ToolCampin järjestävä Oulun kaupungin Steam in Oulu -verkosto.

ToolCamp-päivä 6.-7.5.2026.

ToolCamp-päivässä yksiköiltä valitut ryhmät esittelevät töitään messupisteillä ja lyhyillä esityksillä. Päivän aikana on ohjelmaa myös opettajille.

Missä: Ouluhalli, Ouluhallintie 20, 90130 Oulu
Milloin: 6.-7.5.2026

Tervetuloa tutustumaan ja juhlistamaan lasten ja nuorten luovuutta ja kekseliäisyyttä!

ToolCamp-päivän ohjelma

Ohjelma julkaistaan myöhemmin

Kenelle ToolCamp on?

  • ToolCamp on avoin kaikille 0.-9 luokkien lapsille ja nuorille sekä toisen asteen opiskelijoille.
  • Haasteita ratkotaan 3-5 hengen ryhmissä.
  • Kokonaisuus sopii kaikenlaisille lapsille ja nuorille, yhdistelee eri oppiaineita ja opetusmenetelmiä.
  • Päätapahtumaan voi osallistua vieraana.

Suunnitteluhaasteet

Voitte valita yksiköllenne/ryhmällenne yhden tai useamman haasteen ratkaistavaksi. Jokainen ryhmä kehittää ratkaisun yhteen haasteeseen. Ratkaisuun valmistautumisen yhteydessä voitte ottaa yhteyttä haasteen asiantuntijakummiin, mikäli haluatte taustatyövaiheeseen lisätietoa.

Kaupungin johtoryhmän haaste:

Tulevaisuuden työpaikat; suunnitelkaa ratkaisu, joka valmistaa nuoria tulevaisuuden työmarkkinoille ja edistää elinikäistä oppimista.

Asiantuntijat: Tiina Haapaniemi, tiina.haapaniemi@nullbusinessoulu.com ja Reeta Räisänen, reeta.raisanen@nullbusinessoulu.com

Sivistyslautakunnan puheenjohtajan haaste:

Kuvitelkaa, että haluaisitte oppia japania tai ranskaa, mutta teidän koulussanne tai oppilaitoksessanne ei ole mahdollisuutta opiskella niitä. Tai ehkä haluaisitte valita jonkin mielenkiintoisen valinnaisaineen, mutta sitä ei ole tarjolla omassa koulussa tai oppilaitoksessa. Miten voisimme ratkaista tämän ongelman etävälitteisen opetuksen avulla? Tehtävänne on keksiä tapa, jolla voisimme tarjota etävälitteistä opetusta harvinaisemmissa kielissä tai muissa mielenkiintoisissa valinnaisaineissa. Miten voisimme tehdä oppimisesta hauskaa ja innostavaa, vaikka opettaja ja oppilaat/opiskelijat eivät olisikaan samassa luokkahuoneessa? Mikä saa keskittymisen harhailemaan ja millä keinoilla saadaan oppilaat/opiskelijat pysymään asiassa? Keksikää luovia ideoita ja ratkaisuja, ja kertokaa miten voisimme toteuttaa ne käytännössä.

Asiantuntija: Pauliina Kanervo, pauliina.kanervo@nullouka.fi

Kiertokaaren haaste:

Elektroniikkajäte on koko ajan kasvava jätelaji. Kulutamme yhä enemmän elektroniikkaa. Miten elektroniikan elinkaarta saataisiin kestävämmäksi ja pidemmäksi? Suunnitelkaa tuote, joka on valmistettu kiertotalouden periaatteita noudattaen.

Asiantuntija: Katja Viinikka, katja.viinikka@nullkiertokaari.fi

Hyvinvointi-, kulttuuri- ja liikuntalautakunnan haaste:

Arkiliikkuminen takaisin normaaliksi. Mitä pitäisi tehdä, että lasten, nuorten ja perheiden (arki)liikkumista saataisiin lisättyä? Miettikää erilaisia ratkaisuja liikkumisen lisäämiseksi.

Asiantuntija: Piia Moilanen, piia.moilanen@nullouka.fi

Innovaatiopäällikön haaste:

Suunnitelkaa tekoälyapuri mikä auttaa kaikkia erilaisia oppilaita oppimaan paremmin. Millainen se on ja mitä se tekee?

Asiantuntija: Olli Rantala, olli.rantala@nullouka.fi

FabLabin haaste:

Käytetyt ja kierrätetyt tekstiilit uuteen käyttöön myös digitaalisia valmistusmenetelmiä hyödyntäen. Miettikää mahdollisimman innovatiivisesti. Tavoitteena on saada yksittäiselle kuitumateriaalille mahdollisimman pitkä elinikä joko tekemällä kestävä tai helposti kierrätettävä asia. Useita tekstiilejä voi laserleikata ja niihin voi 3D-tulostaa myös perinteisempien prosessien lisäksi. Komposiittejakin voi tehdä. Olisikohan jotain muutakin mitä nuoremmat aivot voisivat keksiä?

Asiantuntija(t): Jani Ylioja, jani.ylioja@nulloulu.fi, Ivan Sanchez Milara, ivan.sanchez@nulloulu.fi

Lapsiystävällinen kunta- haaste:

Hei kekseliäät lapset/nuoret!

Keksisitteköhän sen,

tavan tai keinon uudenlaisen:

Miten voisimme lapsille/nuorille tietoisuutta oikeuksistanne teidän lisätä,

harva kun tätä UNICEFIN Lapsen oikeuksien sopimusta hoksii tai jaksaa päntätä:

Lapsen oikeuksien sopimus tiivistettynä | UNICEF

Lapsen oikeuksien sopimuksen koko teksti | UNICEF

Asiantuntija: Janika Harju, janika.harju@nullouka.fi

Kirjastopalveluiden haaste:
Lukevin kaupunni –kirjabotti; Oulun keskustakirjasto Saaressa työskentelee kirjabotti, joka innostaa oululaisia lukemaan ja opastaa kirjaston asiakkaita. Miltä kirjabotti näyttää, mitä se tekee ja millainen se on? Millaista kirjallisuutta se suosittelee ja millä tavoin se innostaa lukemaan? Oppiiko se jotain käyttäjiltään? Rakentakaa kirjabotin prototyyppi joko fyysisenä tai digitaalisena tuotoksena. Suunnitelkaa kirjabotin toiminnallisuudet, käyttöliittymä ja persoonallisuus. Ottakaa kirjabotista valokuvia, kirjoittakaa lyhyt esittelytarina tai tehkää video. Niiden avulla kirjabotit pääsevät seikkailemaan myös Lukevin kaupunniverkkosivustolle. 

Asiantuntijat: Elina Kauppila, elina.kauppila@nullouka.fi ja Ritva Nikola, ritva.nikola@nullouka.fi

Rauhankone2026-haaste:

Olette varmasti huomanneet, että päiväkotiryhmässä tai koulussa on monenlaisia lapsia ja nuoria. On tärkeää, että ymmärrämme toisiamme ja arvostamme erilaisuutta. Erilaisuus ei oikeuta kiusaamiseen, ja kaikille tulee antaa oma tila, rauha ja arvo riippumatta heidän ulkonäöstään tai persoonastaan. Miten voisimme tuoda ymmärrystä lasten ja nuorten välille, vaikka olemme jokainen kovin erilainen ja silti monin tavoin myös samanlainen?

Asiantuntija: Karoliina Lisko, karoliina.lisko@nulleduouka.fi

STEAM-koordinaattoreiden haaste:

Tutkikaa Pohjois-Suomen eläimistöä ja suunnitelkaa ratkaisu, joka edistää niiden suojelua ja elinympäristöjen säilyttämistä.

Asiantuntijat: Outi Mustonen, outi.mustonen@nulleduouka.fi ja Anne Ylitalo, anne.ylitalo@nullouka.fi

LUMA-Suomi haaste:

Luokaa innovatiivinen ratkaisu sähkön käytön haasteisiin. Tunnistakaa millaisia yhteiskunnallisia ja teknologisia haasteita sähkön käyttöön liittyy ja tehkää prototyyppi sen/niiden ratkaisemiseksi.

Asiantuntija: Tapio Koivu, tapio.koivu@nullstek.fi

Kilpailukategoriat ja -kriteerit

ToolCamp-päivässä tuomaristo tutustuu ryhmien tekemiseen, tuotoksiin ja esityksiin. Tuomaristo palkitsee töitä eri kategorioissa, joiden kriteerit on esiteltynä alla. Eri kategorioissa on omat sarjat päiväkodin, alakoulun ja yläkoulun ryhmille.

Yhteistyö

Yhteisvastuu

  • Osallistujilla on yhteisvastuu suunnitteluhaasteesta. 
  • Osallistujat tekevät päätöksiä sisällöstä, prosessista ja ratkaisusta yhdessä. 

Roolitus

  • Osallistujat ovat riippuvaisia ​​toistensa panoksesta suunnitteluhaasteen ratkaisemisessa (jokaisella ryhmässä on erityinen rooli). 

Yhteistyön dokumentointi

    • Osallistujat kertovat yhteistyöstään perusteellisesti.
    • Osallistujat dokumentoivat yhteistyönsä (esim. kuvat, video, mallit).
    • Osallistujat kuvaavat onnistumisia, haasteita, valintoja/ kieltäytymisiä ja eri roolejaan yhteistyössä.
    • Jokainen ryhmässä osaa vastata kysymyksiin, jotka liittyvät ryhmän työhön, sisältöön, prosessiin ja ratkaisuun.

Vastuullisuus

Elinkaari

  • Osallistujien suunnittelema tuote tai palvelu on mahdollisimman pitkäikäinen ja kestää hyvin aikaa.
  • Kaikki materiaali on mahdollisimman hyvin kierrätettävää tai se on jo valmiiksi suunniteltu niin että kierrätysmateriaalia hyödynnetään mahdollisimman paljon. 

Ekologisuus

  • Osallistujien suunnittelemassa tuotteessa tuhlataan mahdollisimman vähän luonnonvaroja ja se on ympäristöystävällinen.
  • Osallistujat kuvailevat ja perustelevat ratkaisunsa materiaalien valinnan.

Eettisyys

  • Osallistujien suunnittelema tuote tai palvelu ottaa huomioon erilaiset käyttäjä- ja erityisryhmät.

Teknologian soveltaminen

Teknologian käyttö tiedon haun ja dokumentoinnin tukena 

  • Osallistujat käyttävät teknologiaa prosessin eri vaiheissa.

Yhteistyö teknologian avulla

  • Osallistujat työskentelevät yhdessä digitaalisesti.
  • Osallistujat esittelevät tietonsa ja ratkaisunsa myös teknologian avulla.

Digitaalinen suunnittelu ja valmistus

  • Osallistujat käyttävät digitaalista suunnittelua ja valmistamista ratkaisun toteutukseen. 

Ongelmanratkaisu ja innovatiivisuus

Ratkaisun kuvaus ja sen perustelut

  • Osallistujien ratkaisu on innovatiivinen.
  • Osallistujien ratkaisu on toteutettavissa tosielämässä. 
  • Osallistujat osaavat perustella ja kertoa, miten he ovat päätyneet ratkaisuunsa.

Kohderyhmän käyttö

  • Osallistujat valitsevat ratkaisulleen sopivan kohderyhmän.
  • Osallistujat testaavat ratkaisua kohderyhmällä. 
  • Osallistujat osaavat perustella ratkaisun ja sen merkityksen kohderyhmälle.
  • Osallistujat parantavat ratkaisuaan kohderyhmän antaman palautteen perusteella.

Viestintä ja visuaalisuus

Prosessin kuvaus

  • Osallistujat kuvaavat STEAM-prosessin kaikki vaiheet.
  • Osallistujat kuvaavat, mitä he ovat oppineet prosessin aikana ja mitä oppimastaan he voivat hyödyntää tulevaisuudessa. 

Dokumentoinnin ymmärrettävyys

  • Osallistujien viestintä on selkeää.
  • Osallistujien tekemässä dokumentoinnissa ja ratkaisussa on mietitty visuaalisuutta.
  • Osallistujien esityksestä näkee, että heidän työskentelynsä on edennyt STEAM-prosessin vaiheiden mukaan.

Taistelija

Sitoutuminen, asenne ja luovuus

  • Osallistujat osoittavat sitoutumista ja motivaatiota koko prosessiin.
  • Osallistujat jatkavat työtä, vaikka kohtaavat vastoinkäymisiä.
  • Osallistujat löytävät omaperäisiä ja erilaisia ​​ratkaisuja haastavissa tilanteissa.

Ota yhteyttä

Paula Vorne
paula.vorne(a)ouka.fi

Maikki Manninen
maikki.manninen(a)ouka.fi