Oppimis­kokonaisuus

”Color Monster -käsityöprojekti”

aloittelija

Kuvaus kokonaisuudesta

Kaksivuotisen esiopetuksen ryhmä on opiskellut tunnetaitoja Color Monster –hahmojen kautta. Lapset valitsivat haluamansa Color Monster –tunteen, ja aloittivat projektin piirtämällä oman suunnitelmansa. Käsityöprojektiin kuului leikkaamista, langan pujottamista neulan silmään, solmun tekemistä, kahta erilaista pistoa, pehmolelun täyttäminen, kodiksi askarrellun pahvilaatikon maalaaminen sekä huonekalujen ja väliseinien rakentaminen.

Luokka-asteet

5.-6.vuotiaat

Oppiainesisällöt

Science – maalien sekoittelu

Technology – Työvaiheiden dokumentointi

Engineering – Pahvilaatikosta, teipistä ja muista askartelumateriaaleista kodin rakentaminen

Arts – piirtäminen, asettelu ja käsityö

Mathematics – arviointi ja leikkaaminen

Taitotavoitteet

Lapset oppivat pujottamaan langan neulansilmään, tekemään ohjeen mukaan solmun, ja että 6- vuotiaat harjoittelevat kahta erilaista pistoa. Tavoitteena tekemisen ilo ja luovuus erityisesti kotia maalatessa ja rakentaessa.

Arviointi

Aikaa oli varattu sopivasti, työn valmistuivat sopivissa tuokioissa noin kuukauden aikana. Color Monster –hahmot olivat lapsille mieleisiä. Projekti edellytti riittävän monenlaisia taitoja.

Työtavat

Suunnittelu, toteutus, itsearviointi, esittely vanhemmille

Materiaalit ja laitteet

Piirustuspaperi, lyijykynä, värikynät. Huopakangasta eri väreissä ja sakset. Riittävän terävä neula ja lankaa. Pahvilaatikko, pullovärejä, maalarinteippiä. Pahvinpaloja sekä muita askartelutarvikkeita.

Onnistumiset

Luultavasti kaikki lapset löysivät projektista jonkin työvaiheen, josta he nauttivat – esimerkiksi pahvilaatikon maalaaminen sateenkaaren värein vaikutti mieluisalta. Valmiit pehmolelut saivat myös halauksia. Valmiit projektit esiteltiin vanhemmille päiväkodin STEAM –aiheisissa kevätjuhlissa. Kädentaidot, kuten ompeleminen, ovat selvästi käytännössä koko lapsiryhmälle uusia taitoja.

Mitä muuttaisimme?

Lasten projekteissa voisi olla mahdollisesti vielä enemmän yksilöllisyyttä. Osa lapsista hyötyy tämän tyyppisestä projektista, jossa pääsee toteuttamaan itseään jonkin aiheen ympärillä. Kädentaitojen opettelu on selvästi hyödyllistä.