Oppimis­kokonaisuus

Greenscreen harjoitus – ”Matkakertomus” (AI, KU, TVT)

Aloittelija

Kuvaus kokonaisuudesta

Oppilaat tuovat kouluun oman pehmolelunsa ja äidinkielen vihkoihin ideoidaan tarina, joka alkaa esim. ”Eräänä päivänä kuulin huoneestani omituista rapinaa. Kun avasin oven, näin rakkaan pehmonalleni pakkaamassa matkalaukkua. Sängyllä oli myö oma matkalaukkuni ja nalleni sanoi minulle: – Pakkaa laukkusi, nyt me lähdetään seikkailemaan!”

Oppilaat ideoivat tarinan ja kun se on valmis valitsevat yhden tai useamman tapahtumapaikan. iPad laitteella Safari selaimella ladataan iPad laitteen kuvakirjastoon kuva tapahtumapaikasta (CC). Oppilas kuvataan greenscreen seinän edessä. iPad laitteella kuvat yhdistetään ja oppilas nauhoittaa vihkosta lukemansa tarinan iMovie ohjelmalla. Tehtävää voi varioida, Liikkuvalla taustavideolla sekä oppilaan videolla. Tässä projektissa käytettiin Still kuvia.

Luokka-asteet

0–2.

Oppiainesisällöt

  • AI – kirjoittaminen, tarinallisuus, esiintyminen
  • KU – Maisemat ja valokuvuvien tunnelmat
  • TVT – iPad laitteen kameran käyttö ja operointi iMovie ohjelmalla.

Taitotavoitteet

Oppilas harjaannuttaa kirjoitustaitoaan oman kokemusmaailmansa pohjalta, kehittää mielikuvitustaan. Harjoittaa lukutaitoaan ja oppii käyttämään moderneja visuaalisia sovellutuksia.

Arviointi

Oppilaan luku- ja kirjoitustaitoa arvioidaan projektin aikana, lisäksi arvioidaan oppilaan toiminnanohjausta.

Materiaalit ja laitteet

iPad laitteet, iMovie ohjelma, Vihreä tausta

Onnistumiset

Oppilaat olivat innostuneita ja nauttivat jännittävästä tekemisstä ja palkitsevasta tuloksesta.

Mitä muuttaisimme?

Muutaman 2 luokkalaisen kirjoittamistaito on vielä kehittymässä jolloin se väistämättä vaikuttaa tarinan rikkauteen. Oppilas voisi tehdä matkakertomuksen ilman luettavaa tekstiä ja ilman kirjoitusta, vaikka improvisoiden.