Oppimis­kokonaisuus

”seikkailutarina”

aloittelija

Kuvaus kokonaisuudesta

Kirjoitetaan seikkailutarina pareittain koneella. Tarinassa tulee löytyä omavalintainen aarre.
Aarre suunnitellaan TinkerCadin avulla ja tulostetaan ulos 3D-tulosteena UltimakerCuran avulla.
Lopuksi tarina kuvitetaan GreenScreenin avulla ja esitetään video muille ryhmäläisille.

Luokka-asteet

3.-4.

Oppiainesisällöt

Äidinkieli, matematiikka, tvt-taidot, kuvataide

Taitotavoitteet

Tavoitteena erityisesti sosiaaliset taidot (parityöskentely), tuottava kirjoittaminen, tvt-taidot (konekirjoitus, TinkerCad-sovelluksen käyttö) ja pitkäjänteinen työskentely. Kattaa kaikki laaja-alaisen osaamisen taidot L1-L7.

Arviointi

Jokainen pari sai projektin valmiiksi. Aikataulu venyi suunnitellusta sairastelujen, poissaolojen ja lakon vuoksi. Kaikki eivät saaneet 3D-tulostusta valmiiksi, kun pinna ei pitänyt TinkerCadin ja kokeilevan oppimisen kanssa. (Mukana pienryhmän oppilaita, joilla omat haasteensa.) Esitys toteutui jokaisella parilla lähinnä kerrontana esittämisen sijaan yhtä paria lukuun ottamatta. Kaiken kaikkiaan mukava ja opettavainen kokemus.

Työtavat

Pari- ja itsenäinen työskentely.

Materiaalit ja laitteet

Läppärit, IPadit, 3D-tulostin, GreenScreen

Onnistumiset

Projektin valmistuminen ja videoiden katsominen. Lopputulos oli jokaisen parin omannäköinen. Näki selvästi, että jokainen oli tyytyväinen saavutukseensa. Videoiden katsominen hymyilytti ja nauratti. Myös tehdyt 3D-tulostukset onnistuivat. Tämä oli jokaisen 1. kerta. Myös GreenScreen oli kaikille uusi juttu ja oppilaat oppivat sen käytön.

Mitä muuttaisimme?

Selkeämpi aikataulusuunnittelu ja aikarajat. Käyttäisimme enemmän aikaa ohjelmien tutustumiseen ennen varsinaista työtä.