TOOLCAMP

ToolCamp haastaa oululaiset lapset ja nuoret ratkaisemaan ajankohtaisia haasteita.

#toolcampoulu @steaminoulu

HOX! ToolCampin päivämäärä on muuttunut! Olemme joutuneet siirtämään tapahtumaa heikentyneen koronatilanteen sekä sen myötä tulleiden kokoontumisrajoitusten takia. Uusi päivämäärä on 15.2.2022.

ToolCamp on vuosittainen kekseliäisyyttä, luovuutta ja yhteistyötä juhlistava kokonaisuus. Sen aikana eri-ikäiset oppilaat työskentelevät haasteiden parissa ja ideoivat ratkaisuja niihin.

ToolCamp on kokonaisuus, joka muodostuu työskentelystä koululla ja ToolCamp-päivästä. Oppilaat työskentelevät ryhmissä ensiksi omilla kouluillaan ja kouluilta valitaan edustajat ToolCamp-päivään. Päivän aikana oppilaat esittelevät luovat ja vastuulliset ratkaisunsa yleisölle ja tuomaristolle.

Kokonaisuus huipentuu ToolCamp-päivään, joka järjestetään Oulun yliopiston Linnanmaan kampuksella 15.2.2022 klo 9:30-15:00. ToolCamp on Oulun suurin vuosittainen STEAM-tapahtuma. 

ToolCampin järjestävät yhteistyössä Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut, Oulun STEAM-verkosto ja Oulun yliopisto.

ToolCamp-päivä 15.2.2022

ToolCamp-päivässä kouluilta valitut ryhmät esittelevät töitään messupisteillä ja lyhyillä esityksillä. Päivän aikana on ohjelmaa myös opettajille.

Missä: Oulun yliopisto, Linnanmaan kampus, Tellus
Milloin: 15.2.2022 klo 9:30-15:00

Tervetuloa tutustumaan ja juhlistamaan oppilaiden luovuutta ja kekseliäisyyttä!

  • 8:30 Tapahtuma-alue aukeaa ja messupisteiden pystyttäminen alkaa
  • 9:30 Tapahtuman avaus
  • 9:50-10:30 Ryhmien hissipuheet lavalla
  • 10:30-13:30 Messut avoinna
  • 11:15-12:15 Opettajaseminaari | Erja Sankari (Nokia) – Työelämä murroksessa – miten koulujen tulisi muuttua?
  • 12:45-13:45 Opettajaseminaari | Camilla Tuominen — Tunnetaidot digitalisoituvan työelämän ytimessä
  • 13:30-14:00 Oppilaiden tauko
  • 14:00-14:40 Palkintojenjako ja loppusanat
  • 14:40-15:00 Messujen purku

ToolCamp-päivän aikana järjestetään seminaariosuus opettajille ja muille vieraille. Ohjelma sisältää kaksi inspiroivaa keynote-sessiota, joiden aikana sukelletaan ajankohtaisiin aiheisiin.

KEYNOTE-SESSIO 1: 11:15-12:15 Erja Sankari (Nokia) – Työelämä murroksessa – miten koulujen tulisi muuttua?

Erja Sankari johtaa Nokian mobiiliverkkoliiketoiminnan toimitusketjujen – käsittäen maailmanlaajuisen valmistuksen, logistiikan ja materiaalihankinnan – rakentamista ja ylläpitoa. Vuosina 2013–2018 hän johti Nokian Oulun tehdasta, joka valmistaa mobiiliverkkojen 4G ja 5G -tukiasemia. Näiden tehtävien ohella hän on toiminut Nokian Oulun yksikön johtajana ja Nokia Suomen maajohtoryhmän jäsenenä vuodesta 2016.


KEYNOTE-SESSIO 2:
12:45-13:45 Camilla Tuominen – Tunnetaidot digitalisoituvan työelämän ytimessä

Camilla Tuominen (KTM, psykologian perusopinnot) on tunnekouluttaja, tietokirjailija, vuoden puhuja 2021 ja vuoden business vaikuttaja 2019.  Hänellä on suosittu TEDx puhe ja hänet on nähty myös Nordic Business Forum 2018 live-lavalla.

Hän työskenteli aiemmin liikkeenjohdon konsulttina ja projektijohtajana kunnes vuonna 2012 irtisanoutui ymmärrettyään, että tulevaisuuden kilpailukyky riippuu siitä kuinka hyvät taidot yksilöillä ja yrityksillä on ymmärtää ja johtaa tunteita. Hän perusti tunne startupin (Emotion Tracker), jonka toimitusjohtajana hän toimi kunnes myi sen vuonna 2019. 

Camilla on julkaissut kolme tunteiden johtamisen kirjaa. Tunnekuvakirja – tunnesekamelskasta tunteiden ymmärtämiseen (Readme, 2016), Johda tunteita – menesty työelämässä (Tammi 2018) sekä uusin teos Tunteet ei kuulu työpaikalle (Otava 2020). Lisäksi hän on tehnyt yhteisteoksen viisaista rahataidoista yhdessä Terhi Majasalmen kanssa (Koululaisen rahakirja, 2016) sekä tilaustyönä ME ja Aamu Säätiöille nuorille suunnatun tunneoppaan Miksi? Minun oma tunnekirja (2018). Camillalla oli myös oma radio-ohjelma tunnetaidoista Diippii shittii – tunteet työelämässä, joka löytyy nyt podcastina mm. Spotifystä

Kuvaaja: Toni Härkönen

Oheisohjelmana ToolCampin osallistujat pääsevät seikkailemaan virtuaalisiin taikametsiin ja auttamaan metsän asukkeja Oulun kaupunginkirjaston pop-up pisteellä. VR-laseilla pelattavassa pelissä olet metsän haltija-kirjastonhoitaja, jonka täytyy etsiä myrskyssä hävinneet sanat ja palauttaa kadonneet kirjat hyllyyn.

Peli on toteutettu Vantaan kaupunginkirjaston Yhteinen virtuaalimaailmamme -hankkeessa yhdessä Oulun kaupunginkirjaston, pääkaupunkiseudun kirjastojen, Oulun yliopiston ja Aalto-yliopiston kanssa. 

Tuomas on 23-vuotias nuori yrittäjä, esiintyjä ja palkittu animaationtekijä. Hänet tunnetaan parhaiten luomastaan animaatiosarjasta Hullu – hullumpi – yläaste, jonka viides tuotantokausi julkaistaan Yle Areenassa marraskuussa 2021. Tuomas toimii sarjassa mm. käsikirjoittajana, ohjaajana ja ääninäyttelijänä, ja tuottaa sitä perustamansa yrityksen Tarinapaja Oy:n kautta. Vapaa-ajallaan Tuomas harrastaa mm. teatteria, imitaatioita ja vanhan kotimaisen viihteen fanittamista.

Kuvaaja: Juuso Sievänen / Mustaviitta Oy

Kenelle ToolCamp on?

  • ToolCamp on avoin kaikille oululaisille 4.-9. luokkien oppilaille.
  • Haasteita ratkotaan 3-5 hengen ryhmissä.
  • Kokonaisuus sopii kaikenlaisille oppilaille, yhdistelee eri oppi-aineita ja opetusmenetelmiä.
  • Päätapahtumaan voi osallistua vieraana. 

Miten koulumme voi osallistua?

  1. Ilmoittakaa koulunne mukaan tällä lomakkeella.
  2. Toteuttakaa ToolCamp-prosessi koululla syys-marraskuun aikana.
  3. Valitkaa koulustanne 1-2 ryhmää, jotka edustavat koulua ToolCamp-päivässä 15.2. Osallistuvat ryhmät ja opettajat ilmoitetaan tällä lomakkeella.

Suunnitteluhaasteet

Voitte valita koulullenne/luokallenne yhden tai useamman haasteen ratkaistavaksi. Jokainen ryhmä kehittää ratkaisun yhteen haasteeseen.

Millaisen kulttuuritilan haluaisitte oman kodin lähettyville? Mitä palveluja siellä olisi? Mitä lapset ja nuoret voisivat siellä tehdä? Miten se palvelisi myös alle kouluikäisiä ja alueen muita asukkaita?

Millainen olisi unelmien koulupiha tai päiväkodin piha? Miten sen voisi suunnitella sellaiseksi, että se palvelisi myös lähiympäristön eri-ikäisiä asukkaita lähiliikuntapaikkana?

Kouluunne tai alueellenne ollaan suunnittelemassa uutta STEAM-oppimiseen soveltuvaa tilaa. Teillä on käytössä 100 neliömetrin tila. Miten sen käyttäisitte? Miltä siellä näyttäisi? Mitä siellä olisi? Tehkää tilasta lasten ja nuorten näköinen.

Tutustukaa YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin Agenda 2030 löytyvän 17 kohdan kautta. Valitkaa yksi niistä kohdista. Suunnitelkaa siihen ratkaisuehdotus, jolla ihmiset saadaan tietoisemmaksi ongelmista ja sovellus/ratkaisu, joka on omalta osaltaan auttamassa ongelmaa.​

Tähän haasteeseen osallistuvan ryhmän on käytettävä MicroBit-ohjelmointiympäristöä ja sen lisäksi halutessaan mitä tahansa STEAM-oppimisympäristön teknologia tai käytäntöä.​

Soittimessa tulee olla useampi toiminto. Soitin valmistetaan pääsääntöisesti kierrätys- ja/tai luonnonmateriaaleista mutta yksi osa voi olla esim. 3D-tulostettu.

Kilpailukategoriat ja -kriteerit

ToolCamp-päivässä tuomaristo tutustuu ryhmien tekemiseen, tuotoksiin ja esityksiin. Tuomaristo palkitsee töitä eri kategorioissa, joiden kriteerit on esiteltynä alla. Eri kategorioissa on omat sarjat alakoulun ja yläkoulun ryhmille. 

Yhteisvastuu​
  • Oppilailla on yhteisvastuu suunnitteluhaasteesta. ​
  • Oppilaat tekevät päätöksiä sisällöstä, prosessista ja ratkaisusta yhdessä. ​
Roolitus​
  • Oppilaat ovat riippuvaisia ​​toistensa panoksesta suunnitteluhaasteen ratkaisemisessa (jokaisella ryhmässä on erityinen rooli). ​
Yhteistyön dokumentointi​
  • Oppilaat kertovat yhteistyöstään perusteellisesti​
  • Oppilaat dokumentoivat yhteistyönsä (esim. kuvat, video, mallit).
  • Oppilaat kuvaavat onnistumisia, haasteita, valintoja/ kieltäytymisiä ja eri roolejaan yhteistyössä ​.
  • Jokainen ryhmässä osaa vastata kysymyksiin, jotka liittyvät ryhmän työhön, sisältöön, prosessiin ja ratkaisuun .
Elinkaari​
  • Oppilaiden suunnittelema tuote tai palvelu on mahdollisimman pitkäikäinen ja kestää hyvin aikaa.
  • Kaikki materiaali on mahdollisimman hyvin kierrätettävää tai se on jo valmiiksi suunniteltu niin että kierrätysmateriaalia hyödynnetään mahdollisimman paljon. ​
Ekologisuus​
  • Oppilaiden suunnittelemassa tuotteessa tuhlataan mahdollisimman vähän luonnonvaroja ja se on ympäristöystävällinen​
  • Oppilaat kuvailevat ja perustelevat materiaalin valinnan ratkaisussaan ​
Eettisyys​
  • Oppilaiden suunnittelema tuote tai palvelu ottaa mahdollisimman hyvin huomioon kaikki käyttäjä- ja erityisryhmät. ​
Teknologian käyttö tiedon haun ja dokumentoinnin tukena ​
  • Oppilaat käyttävät tietotekniikkaa prosessinsa aikana – esim. kun oppilaat tekevät omia kenttätutkimuksiaan ja rakentavat tietoa​.
Yhteistyö teknologian avulla​
  • Oppilaat työskentelevät yhdessä myös digitaalisesti ja esittelevät tietonsa ja mallinnuksensa myös teknologian avulla​.
Digitaalinen suunnittelu ja valmistus​
  • Oppilaat käyttävät digitaalista suunnittelua ja valmistamista ratkaisunsa valmistamiseen.
  • Oppilaiden ratkaisussa on digitaalisesti toteutettuja osa-alueita​.
Ratkaisun kuvaus ja sen perustelut​
  • Oppilaiden ratkaisu on innovatiivinen.
  • Oppilaiden ratkaisu on toteutettavissa tosielämässä.
  • Oppilaat osaavat perustella ja kertoa, miten he ovat tulleet ratkaisuunsa.​
Kohderyhmän käyttö​
  • Oppilaat testaavat ratkaisua valitsemallaan kohderyhmällä. ​
  • Oppilaat parantavat ratkaisuaan kohderyhmän antaman vastauksen perusteella .
  • Oppilaat osaavat perustella ratkaisun soveltamisen ja sen merkityksen valitsemalle kohderyhmälle​.
  • Oppilaat käyttävät tiedon, jonka ovat saaneet kenttätutkimusten kautta, suunnitteluhaasteensa ratkaisun kehittämiseen .
Prosessin kuvaus​
  • Oppilaat kuvaavat prosessiaan suunnitteluhaasteen, kenttätutkimuksen, ideoiden luomisen ja ratkaisun kautta, jotta yhteys tulee selväksi.
  • Oppilaat kuvaavat, mitä he ovat oppineet prosessissa ja mitä oppimastaan he voivat hyödyntää tulevissa suunnitteluhaasteissa.
Dokumentoinnin ymmärrettävyys​
  • Oppilaiden viestintä on selkeää​.
  • Oppilaiden tekemässä dokumentoinnissa ja ratkaisussa on mietitty visuaalisuutta​.
  • Oppilaiden esityksestä näkee, että heidän työskentelynsä on edennyt suunnitteluprosessin vaiheiden mukaan.​
  • Oppilaat osoittavat suurta sitoutumista ja motivaatiota prosessiinsa ja ratkaisuunsa​.
  • Oppilaat jatkavat työtä, vaikka kohtaavat suuria vastoinkäymisiä.
  • Opiskelijat löytävät omaperäisiä ja erilaisia ​​ratkaisuja suunnitteluhaasteeseensa .

Ota yhteyttä

Paula Vorne
paula.vorne(a)ouka.fi

Maikki Manninen
maikki.manninen(a)ouka.fi

Eemeli Alanne
eemeli.alanne(a)ouka.fi