STEAM in Oulu blogi

Kaikkein tärkein hetki – Oulun 3.-6.-musiikkiluokkien yhteinen STEAM-projekti

Oulun alaluokkien musiikkiluokat toteuttivat lukuvuoden 2021-2022 aikana yhteisen STEAM-kokonaisuuden Kaikkein tärkein hetki. Projektin huipennus nähtiin Madetojan salissa 23.5. pidetyssä musiikkiluokkien kevätkonsertissa, jossa lopullinen teos esitettiin kaikkien alaluokkien musiikkiluokkalaisten voimin ja jokainen lapsi oli teoksessa mukana myös laulaen tai soittaen. Lavalla kuultiin lasten tuottamaa äänimaisemaa yhdistettynä kuoroon ja orkesteriin sekä nähtiin tärkeistä hetkistä luotuja kuvamateriaaleja ja kuultiin tarinoita Kaikkein tärkeimmästä hetkestä.

Lue lisää

Amazing North – Oulun suurin STEAM-aiheinen tapahtuma

Oulun suurin STEAM-aiheinen tapahtuma Amazing North järjestetään 31.5.-1.6.2022 Ouluhallissa.  Ohjelmassa on mm. työpajoja lapsille ja nuorille, sekä puheenvuoroja opetus- ja kasvatusalan ammattilaisille. Keskiviikkona 1.6. pääosassa on ToolCamp -kokonaisuus, joka on kekseliäisyyttä, luovuutta ja yhteistyötä juhlistava kokonaisuus. Sen aikana eri-ikäiset oppilaat työskentelevät haasteiden parissa ja ideoivat ratkaisuja niihin. ToolCamp on kokonaisuus, joka muodostuu työskentelystä koululla ja ToolCamp-päivästä. Oppilaat työskentelevät ryhmissä ensiksi

Lue lisää

TULEVAISUUDESSA JOKA VIIKKO ON ROBOTIIKKAVIIKKO

Tulevaisuutta odotellessa robotiikkaviikkoa vietetään vain kerran vuodessa. Se on EU Robotics-yhteisön koordinoima Euroopan laajuinen tapahtuma, jonka tarkoituksena on tuoda robotiikkaa esille erilaisissa yhteyksissä. Yksi tärkeä osa kokonaisuutta on tuoda tietoa ja kokemuksia robotiikasta koululaisille ja tukea näin STEM (Science, Technology, Engineering, Math) -aineiden oppimista. Suomessa tapahtuman pääpriimusmoottori on Suomen robotiikkayhdistyksen puheenjohtaja Jyrki Latokartano. Juuri hänet me saimme vierailemaan Rajakylän koululla

Lue lisää

MUOTOILUA JA SÄHKÖOPPIA: UUDEN TEKNOLUOKAN ENSIMMÄISET KOSKETUKSET TEKNOPROJEKTEIHIN

Syksyllä 2021 Rajakylässä aloitti jälleen uusi innokas teknoluokkalaisten porukka. Alkuun käytimme paljon aikaa ryhmäytymiseen ja toisiimme tutustumiseen, koska luokan oppilaat tulivat yhteen useammasta eri ryhmästä oman halukkuutensa myötä. Lähdimme uuden porukan kanssa tutustumaan lukuvuoden sisältöihin ja tavoitteisiin lukuvuosisuunnitelman kautta, jota esiteltiin myös oppilaiden huoltajille. Muutoksia aikatauluihin ja sisältöihin on jonkin verran tullut, mutta silti suunnitelma toimii hyvänä pohjana väliajoin tehtävälle

Lue lisää

(VAIN) YRITTÄMÄLLÄ VOI ONNISTUA!

Aloitimme ysien yrittäjyyskurssin syksyllä heti koulun alkaessa. Tavoitteena oli saada oppilaiden liikelahjayrityksen tuotteet kehitettyä valmiiksi joulusesonkiin. Aikaa projektin toteuttamiseen oli 1vvh ja käytännössä se tarkoitti yhtä 75 min oppituntia viikossa aina jouluun asti. Lisäksi tuotantovaiheessa teimme kolme tuplatuntia, jotta tilatut tuotteet saatiin valmiiksi lupausten mukaisesti ennen joulua. Kurssi vedettiin puoleksi yhteiskuntaopin ja teknisen käsityön opettajan kesken. Oppilaat jaettiin neljään kolmen

Lue lisää