STEAM in Oulu blogi

Koulu

Design Sprint -malli luotiin yritysyhteisössä

Oulun kaupunki aloitti syksyllä 2019 laajan suunnitteluprosessin liikkuvan digitilan luomiseksi. Projektiin oli saatu sparraajaksi Teknologiateollisuuden Leena Pöntynen, joka veti useita ideariihiä mahdollisimman hyvään lopputulokseen pääsemiseksi. Eräässä työpajassa OP Ryhmän Senior Designer Perttu Luomala ja Rajakylän koulun Jussi Näykki olivat samassa ryhmässä ja alkoivat työstää STEAM-tilassa käytettävää design-mallia tuotteiden kehittämiseksi luovalla, tehokkaalla ja ennen kaikkea pedagogisesti perustellulla tavalla. Liikkuva digitila vaihtui

Lue lisää

Monialainen opintokokonaisuus kaikilla mausteilla

Mikä ero on MOKilla ja STEAM-MOKilla? Miten yläkoulussa järjestetään jouhevasti STEAM-painotteinen monialainen oppimiskokonaisuus? Näitä pohdimme Oulun opettajille järjestetyssä STEAM-koulutuksessa, jossa myös jaettiin ideoita ja vinkkejä hyvän STEAM-opintokokonaisuuden järjestämiseen. Monialainen oppimiskokonaisuus kirjataan koulun lukuvuosisuunnitelmaan. Lukuvuodessa järjestetään vähintään yksi MOK, joka yhdistää vähintään kolmea oppiainetta ja on noin oppilaan viikon tuntien laajuinen. Suunnitteluvaiheessa määritellään tavoitteet, osaamisalueet, sisällöt, arviointi ja jatkokehittely. STEAM-painotteinen monialainen oppimiskokonaisuus

Lue lisää

STEAM in Oulu -seminaari 20.5.2021

Järjestämme STEAM in Oulu-seminaarin to 20.5.2021 klo 8.30-16.00. Seminaarissa osallistujat kuulevat koulujemme ja yhteistyökumppaneidemme puheenvuoroja tähän asti kuljetusta matkasta sekä tulevaisuuden näkymiä. Pääpuhujana seminaarissa on tulevaisuustutkija Perttu Pölönen. Seminaarin tarkemman ohjelman löydät täältä. Seminaari järjestetään Teamsin välityksellä ja siihen on 280 paikkaa. Ilmoittautuminen täällä.

Lue lisää

HEI ME KOODATAAN TAAS!

Varma kevään merkki on vuosittainen Innokkaan ohjelmointi- ja robotiikkaturnaus , joka tänä vuonna monen muun tapahtuman tavoin järjestetään etänä.  Teknoluokat ja robotiikan valinnaisaineen oppilaat odottivat malttamattomina kisan starttipäivää, ja vihdoin tammikuun loppupuolella päästiin tositoimiin. Edessä oli ensin lajin valinta ja ryhmien muodostaminen, ja siitä päästiinkin sitten suunnittelemaan, rakentamaan, koodaamaan, pähkäilemään ja innostumaan. Osallistujia Rajakylän koulusta tulee kisan jokaiseen lajiin, joita ovat XSumo,

Lue lisää

TEKNOLUOKKAPEDAGOGIA JA STEAM OVAT AJANKOHTAISEMPIA KUIN KOSKAAN AIEMMIN

Teknoluokkatoiminnalla pitkät perinteet Oulussa “Millaisessa ympäristössä kasvaa suomalainen innovaatio ja teknologinen luovuus? Mummolan verstaalla, kerhotilan romukasassa, kesämökin puuvarastossa… Voisiko koulussa olla Pelle Pelottoman verstas tai Leonardon ateljee? “ – KM, Markus Packalen – Tällä hetkellä eri puolella Suomea syntyy keskittymiä, joissa STEAM-opetus (Science, Technology, Engineering, Art, Math) ja/tai teknoluokkapedagogia on nostettu yhdeksi kehityksen kärjistä. STEAM:iin/teknologiakasvatukseen panostavia kaupunkeja ovat ainakin Oulu, Tampere, Espoo, Kuopio, Lappeenranta, Lapua, Kontiolahti, Turku, Larsmo ja Hämeenlinna. Teknoluokkatoiminnalla ja Innokas-verkoston pitkäjänteisellä työllä on

Lue lisää