STEAM in Oulu blogi

STEAM isolla A:lla

Taiteen merkitys STEAM-projekteissa on usein oppiaineiden sidosliiman asemassa. Taide kokoaa oppiaineet yhteen muotoilun ja tuotesuunnittelun puitteissa. Kuvataiteella on tässä tärkeä rooli, mutta se voi olla vielä suurempi. STEAM-projekteissa voi opiskella kuvataiteen sisältöjä ja lisätä taidekasvatuksen merkitystä. Kun kuvataiteen opiskelussa yhdistetään teknologiaa ja luonnontieteitä oppilaat innostuvat kuvataiteesta sukupuolesta riippumatta. Valitettavan usein kuvataidetta pidetään tyttöjen aineena ja kuvataiteesta kiinnostuneet pojat valitsevat teknisen

Lue lisää

Vuosi liikkeelle täydellä höyryllä!

Vuosi 2020 on lähtenyt liikkeelle täydellä höyryllä. Olimme tammi-helmikuun vaihteessa STEAM-porukalla esittelemässä toimintaa OPI-päivillä. Alla olevassa kuvassa on murto-osa meidän ständillä olleista aktiiveista.  Kiinnostusta riitti mukavasti ja monta hyvää keskustelua saimme käydä. Kiitos kaikille mukana olleille!   Kuten varmasti aikaisemmista kirjoituksista ja videoista ilmenee on Oulun Yliopiston FabLabilla ollut tärkeä rooli STEAM-täydennyskoulutuksissa. Koko ajan olemme käyneet myös keskustelua Kasvatustieteiden tiedekunnan

Lue lisää

STEAM-vierailu Tanskaan, 2019 pakettiin ja kevättä kohti

Kävimme marraskuun lopussa tutustumassa tanskalaiseen Maker-kulttuuriin ja hakemassa virikkeitä omaan toimintaamme. Videokooste päivistä.   Kerron hieman ohjelmasta ja vierailupaikoista. Tärkeämpää on kuitenkin miettiä, miksi tätä tehdään ja mitä haluamme yhdessä saavuttaa? Tätä dialogia kävimme Tanskassakin paljon. Yhdessä oivallamme enemmän ja ideoiden jakaminen on tärkeää. Näkemykset tanskalaisten kanssa menivät todella mukavasti yhteen. Linkistä pääset lukemaan Hanne Voldborg Andersenin tanskankielistä kirjoitusta vierailustamme.

Lue lisää

Mitä peruskoulun STEAM oikeasti on?

STEAM-kasvatus käyttää luonnontieteitä, tekniikkaa, taidetta ja kädentaitoja lähestymistapoina oppilaiden itseohjautuvuuden, vuorovaikutustaitojen ja kriittisen ajattelun opettamiseen. Tavoitteena on kasvattaa sinnikkäitä, vastuuntuntoisia, yhteistyökykyisiä ja rohkeita ongelmanratkaisijoita.  Oulussa kehitteillä olevan peruskoulun STEAM-opinpolun neljä osa-aluetta ovat askartelu ja rakentelu, tutkiminen ja innovointi, koodaus ja ohjelmointi sekä digitaalinen valmistaminen. Näistä teemoista ja niihin liittyvästä pedagogiikasta järjestettiin “Digitaalinen valmistaminen kouluissa” -koulutus kahdelletoista peruskoulun opettajalle Oulun yliopiston FabLabissä lukuvuonna 2018-2019. Kouluttajat

Lue lisää

Tarinoiden avulla teknologiasta ja tekoälystä – Linda Liukkaan sanoman peilaamista opetussuunnitelmaan

Linda Liukas kuvaa ihmisten jäsentelevän maailmaa tarinoiden avulla ja sen vuoksi juuri tarinat ovat hänen välineensä teknologian kansantajuistamiseen. Oulun yliopistolla toukokuun lopussa järjestetyn FabLearnEU-seminaarin pääpuhujana toiminut lastenkirjailija puhuu tieto- ja viestintäteknologiasta kielellä, jota ymmärtää jokainen. Sen vuoksi hänen luomaansa kuvastoa ja näkemystä tulisi hyödyntää opetussuunnitelmaan kirjattujen TVT-taitojen avaamisessa peruskoulun opettajille ja sitä kautta oppilaille. Liukas on erikoistunut kertomaan ohjelmoinnillisesta ajattelusta,

Lue lisää