STEAM in Oulu blogi

Yleinen

STEAM-vierailu Tanskaan, 2019 pakettiin ja kevättä kohti

Kävimme marraskuun lopussa tutustumassa tanskalaiseen Maker-kulttuuriin ja hakemassa virikkeitä omaan toimintaamme. Videokooste päivistä.   Kerron hieman ohjelmasta ja vierailupaikoista. Tärkeämpää on kuitenkin miettiä, miksi tätä tehdään ja mitä haluamme yhdessä saavuttaa? Tätä dialogia kävimme Tanskassakin paljon. Yhdessä oivallamme enemmän ja ideoiden jakaminen on tärkeää. Näkemykset tanskalaisten kanssa menivät todella mukavasti yhteen. Linkistä pääset lukemaan Hanne Voldborg Andersenin tanskankielistä kirjoitusta vierailustamme.

Lue lisää

Mitä peruskoulun STEAM oikeasti on?

STEAM-kasvatus käyttää luonnontieteitä, tekniikkaa, taidetta ja kädentaitoja lähestymistapoina oppilaiden itseohjautuvuuden, vuorovaikutustaitojen ja kriittisen ajattelun opettamiseen. Tavoitteena on kasvattaa sinnikkäitä, vastuuntuntoisia, yhteistyökykyisiä ja rohkeita ongelmanratkaisijoita.  Oulussa kehitteillä olevan peruskoulun STEAM-opinpolun neljä osa-aluetta ovat askartelu ja rakentelu, tutkiminen ja innovointi, koodaus ja ohjelmointi sekä digitaalinen valmistaminen. Näistä teemoista ja niihin liittyvästä pedagogiikasta järjestettiin “Digitaalinen valmistaminen kouluissa” -koulutus kahdelletoista peruskoulun opettajalle Oulun yliopiston FabLabissä lukuvuonna 2018-2019. Kouluttajat

Lue lisää

Tarinoiden avulla teknologiasta ja tekoälystä – Linda Liukkaan sanoman peilaamista opetussuunnitelmaan

Linda Liukas kuvaa ihmisten jäsentelevän maailmaa tarinoiden avulla ja sen vuoksi juuri tarinat ovat hänen välineensä teknologian kansantajuistamiseen. Oulun yliopistolla toukokuun lopussa järjestetyn FabLearnEU-seminaarin pääpuhujana toiminut lastenkirjailija puhuu tieto- ja viestintäteknologiasta kielellä, jota ymmärtää jokainen. Sen vuoksi hänen luomaansa kuvastoa ja näkemystä tulisi hyödyntää opetussuunnitelmaan kirjattujen TVT-taitojen avaamisessa peruskoulun opettajille ja sitä kautta oppilaille. Liukas on erikoistunut kertomaan ohjelmoinnillisesta ajattelusta,

Lue lisää
Vejlen vierassataman aaltomaiset talot

FabLearnDK: Tanska vs. Oulu -pohdintaa eroista ja yhteneväisyyksistä digitaalisen valmistamisen opettamisessa

Alkuoletuksenani oli, että Tanskassa ollaan huikeasti edellä kaikessa digitaaliseen valmistamiseen liittyvässä – aina osaamisesta ja pedagogiikasta tiloihin ja hallinnollisiin rakenteisiin. FabLearnDK-seminaarissa Vejlessä 25.4.2019 opin, että yhtäläisyyksiä löytyy kuitenkin paljon enemmän kuin eroja. Joissain asioissa koen, että kuljetaan jopa rinta rinnan samaan suuntaan. Tässä pohdintojani tanskalaisesta koordinointimallista, opettajien osaamisesta, tiloista, laitteista ja arjen haasteista. Kyllä, kolme Jyllannin kaupunkia Vejle, Koldinge ja

Lue lisää

STEAMin esittelyä ITK:ssa

Oulussa on tehty paljon töitä STEAMin parissa ja tällä viikolla ITK:ssa tuon työn hedelmiä esiteltiin työpajassa ja esityssalissa. Keskiviikkona höyrykonetta käynnisteltiin kello 10 salissa 36. Työpajan tarkempi kuvaus löytyy linkin takaa. Aika meni kuin siivillä kun pajaan osallistujat pääsivät kokemaan STEAMin kädet savessa. Paljon hienoja töitä nähtiin. Todettiin myös se, että matkahan tässä on se tärkein juttu. Liikaa ei kannata

Lue lisää